Σάββατο 2 Ιουνίου 2018

H Ἀφροδίτη Καλλίπυγος, δηλαδή - η Αφροδίτη με τους ωραίους (Καλλή) γλουτούς (πυγός)

Η πρόσφατη ανάρτησή της Αμερικανίδας αρχαιολόγου και ιστορικού Ντόροθι Κίνγκ με την γυμνή Αφροδίτη της Ιταλίας ως απάντηση στην κακόγουστη φωτογράφηση της Κιμ Καρντάσιαν έδωσε την αφορμή να θυμηθούμε τι σημαίνει αρχαιοελληνικό κάλλος και γλυπτική υψηλής αισθητικής και αξίας .

Το αγάλματος Αφροδίτη Καλλίπυγος, το οποίο φιλοξενείται στο αρχαιολογικό μουσείο της Νάπολι και θεωρείται ως ένα από τα πιο τολμηρά της αρχαιότητας.
Το άγαλμα ήταν τοποθετημένο στον ομώνυμο ναό της Αφροδίτης Καλλιπύγου στις Συρακούσες .

Ο ναός χτίστηκε το 200 π.Χ. περίπου και σύμφωνα με τον μύθο, έγινε από δύο αδέλφια που παντρεύτηκαν τις νικήτριες καλλιστείων ομορφιάς.

H Ἀφροδίτη Καλλίπυγος, δηλαδή - η Αφροδίτη με τους ωραίους (Καλλή) γλουτούς (πυγός) - είναι ένα μαρμάρινο γλυπτό από τη Ρωμαϊκή εποχή, αντίγραφο του χάλκινου πρωτοτύπου της Ελληνιστικής περιόδου 3ος αιώνας π.Χ. (Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης)

Η ωραιότερη γυμνή Αφροδίτη του Πραξιτέλη!!

Στην αρχαία ελληνική τέχνη δεν υπήρχαν ταμπού με το γυμνό, το οποίο ήταν κυρίως συνδεδεμένο με το ηρωικό στοιχείο.
Ενώ αρχικά τα γυμνά αγάλματα έδειχνα μόνο ανδρικά σώματα στην συνέχεια χάρις στο Πραξιτέλη υπήρξε μεταστροφή στο γυναικείο σώμα.

Ένα από τα κορυφαία έργα του Έλληνα γλύπτη από παριανό μάρμαρο ήταν <<H ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΤΗΣ ΚΝΙΔΟΥ>>, που βρισκόταν στην αρχαία ελληνική πόλη της Μικράς Ασίας.

Ο Πραξιτέλης για την κατασκευή του αγάλματος είχε χρησιμοποιήσει ως μοντέλα δύο εταίρες που ήταν και ερωμένες του, τη Φρύνη για το σώμα και την Κρατίνη για το κεφάλι.

Το άγαλμα αυτό αντιγράφηκε όσο κανένα άλλο άγαλμα της αρχαιότητος και έγινε ακόμα και νόμισμα.

Μάλιστα αποτέλεσε δημοφιλές αξιοθέατο της πόλης και η φήμη του εξαπλώθηκε σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο.

Το άγαλμα παρίστανε την Αφροδίτη γυμνή λίγο μετά το λουτρό της και αυτό, κατά κάποιο τρόπο, συμβόλιζε την κάθαρση της θεάς, όχι την παρθενικότητά της, ενώ το γυμνό σώμα υποδήλωνε την αρχέγονη αγνότητα!!

Ο Πραξιτέλης για να δώσει στο άγαλμα πιο ανθρώπινες διαστάσεις ζήτησε από τον ζωγράφο Νικία να το χρωματίσει και, έτσι, το τέχνασμα αυτό ξεγέλασε πολλούς με τη ζωντάνια που έδινε, σε βαθμό που σύμφωνα με την παράδοση, ένας άνδρας κλείστηκε επίτηδες όλη την νύκτα μόνος του μέσα στον ναό.

Την επόμενη ημέρα, βρέθηκαν σημάδια επάνω στον μηρό της Αφροδίτης, αρκετά για να αποδείξουν ότι ο άνδρας αυτός, ασέλγησε στο άγαλμα.

Μία άλλη παράδοση ήθελε την ίδια την θεά να έχει δει το άγαλμα και να αναρωτιέται πώς ο Πραξιτέλης κατάφερε να την δει γυμνή, αφού οι μόνοι θνητοί άνδρες που την είδαν έτσι ήταν ο Πάρις, ο Άδωνις και ο Αγχίσης!!!!

Το καταπληκτικό με το άγαλμα είναι ότι το γυμνό σώμα της Αφροδίτης επισκίασε την αξία ενός άλλου αγάλματος της θεάς που έφτιαξε ταυτόχρονα ο Πραξιτέλης.
Σε αυτό το γλυπτό οι κάτοικοι της γειτονικής Κω ζήτησαν η Αφροδίτη να φορά ρούχα σε ένδειξη σεβασμού!

Η επιλογή τους αποδείχτηκε ατυχής και σίγουρα δεν βοήθησε το νησί.

Η Αφροδίτη της Κνίδου δεν σώζεται στις μέρες μας!!!

Λέγεται ότι καταστράφηκε σε μία μεγάλη πυρκαγιά μέσα στο Παλάτι του Λαύσου, μαζί με το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Διός από την Ολυμπία και άλλα σπουδαία έργα τέχνης.

Διασώθηκαν όμως πολλά αντίγραφα τα οποία απλά ''προσπάθησαν'' να πλησιάσουν την τελειότητα του πρωτοτύπου!!!!
Ένα ωραίο άγαλμα υπάρχει στο Μουσείο του Βατικανού, αλλά και στην Έπαυλη του Αδριανού, στο Τίβολι της Ιταλίας!!!