Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018

Πως και με τι έπλεναν τα ρούχα τους στην Αρχαία Ελλάδα;

Στα πολλαπλά καθήκοντα της γυναίκας ανήκε το πλύσιμο και η περιποίηση των ικρασμάτων και των ενδυμάτων. Το πλύσιμο γινόταν κατά το δυνατόν στη θάλασσα ή σε ένα κοντινό ποτάμι, όπου γι’ αυτό το σκοπό φτιαγμένα ειδικά βαθουλώματα ή φυσικές εγκαταστάσεις αντικαθιστούσαν τη συνηθισμένη στο σπίτι σκάφη μπουγάδας. την οποία αναγνωρίζουμε στις εικόνες των αγγείων.

Είναι σχετικά σπάνιες οι παραστάσεις γυναικών κατά το πλύσιμο των ρούχων, που μας έχουν παραδοθεί. Μια από τις λίγες παραστάσεις που διασώθηκαν, προέρχεται από το χέρι του γνωστού ζωγράφου Πάνα και βρίσκεται επάνω σε μια ερυθρόμορφη πελίκη. Διασώθηκε η στιγμή κατά την οποία δυο νεαρές γυναίκες σκύβουν επάνω από ένα μεγάλο πλυστικό δοχείο.

Όταν ο Διογένης αποκάλυψε την «μεγάλη ήπειρο πέρα από τον ωκεανό» στον Μ.Αλέξανδρο!

Όποιον και να ρωτήσεις, τι είπε ο Διογένης στον Αλέξανδρο, θα σου απαντήσει εκείνο.....το χιλιοειπωμένο «μη μου κρύβεις τον ήλιο» ή «μη μου στερείς αυτό που δεν μπορείς να μου χαρίσεις».

Οι νεοέλληνες ειδικοί κατά έναν περίεργο τρόπο, σταματούν εδώ χωρίς να επεκτείνονται στην υπόλοιπη συζήτηση του Αλεξάνδρου με τον Διογένη, η οποία είναι πραγματική διάλεξη πολιτικής κοινωνιολογίας. Ο Διογένης συμφωνεί με την Σωκρατική αντίληψη περί γνώσεως. Δηλαδή δεν μπορεί να ασχοληθεί κάποιος επιτυχώς και επωφελώς με κάτι αν το αγνοεί.

Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου 2018

Ποια ήταν η μεγαλύτερη καταστροφή που υπέστη ο Παρθενώνας

Τρίτη κατά σειρά μεγαλύτερης «ευθύνης» ζημιά για τον Παρθενώνα  - κι όχι πρώτη, όπως νομίζεται - είναι η ανατίναξη του κορυφαίου μνημείου της ανθρωπότητας από τον Μοροζίνη το 1687.

Η μεγαλύτερη ζημιά στον Παρθενώνα έχει γίνει από αρχαία πυρκαγιά, ενώ «με διαφορά στήθους» ακολούθησε η επέμβαση του Ν. Μπαλάνου με σίδηρο (που σήμερα έχει οξειδωθεί) στις αρχές του 20ου αιώνα. «Τρίτη έρχεται η κατάρρευση από την ανατίναξη, η οποία ήταν ένα "χάδι" αν συγκριθεί με τη ζημιά που έπαθε όρθιο το κτήριο, μόνον επειδή φιλοξενούσε μέσα του πραγματικά έναν "καρκίνο", αυτά τα σίδερα, αλλά και από την αφανή προσβολή της πυρκαγιάς μέσα στο εσωτερικό της μάζας», σύμφωνα με τα όσα είχε πει ο καθηγητής Μανώλης Κορρές.

Περί της συντομίας της ζωής - Σενέκας (4 π.Χ. - 65 π.Χ.)

Το να μάθει κανείς πώς να ζει και, κυρίως, πώς να πεθαίνει απαιτεί μια ολόκληρη ζωή. Συνήθως η γεροντική ηλικία έρχεται σαν έκπληξη στους ανθρώπους και ο θάνατος τρομοκρατεί όλους όσοι πέρασαν τη ζωή τους υπεραπασχολημένοι με πράγματα που δεν βελτίωναν την ποιότητά τους.

Ο άνθρωπος λοιπόν θα πρέπει να έχει μπροστά του ένα ικανοποιητικό χρονικό περιθώριο, ώστε να ασχοληθεί με τη φιλοσοφία, η οποία και μόνη είναι ικανή να τον συνδέσει με το παρελθόν και με όλους τους σοφούς.

Ότι προσφέρει η φιλοσοφία είναι πέρα από τη φθορά και τη βλάβη που προκαλεί ο χρόνος. Η σοφία των αιώνων θα ανοίξει στον άνθρωπο τους δρόμους της αθανασίας και θα δώσει νόημα στο πέρασμά του από τη γη.

Η καισαρική τομή στην Ελληνική μυθολογία

Λένε πως η μέθοδος αυτή πήρε το όνομά της όταν εφαρμόστηκε για να γεννηθεί ο Ρωμαίος Ιούλιος Καίσαρ. Ωστόσο είναι γνωστό πως στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, οι Εβραίοι με καισαρική τομή έπαιρναν τα παιδιά από νεκρές μητέρες (post-mortem).

Είναι πολύ πιθανό όμως ο όρος «καισαρική τομή» να εκφράζει τη μέθοδο, προερχόμενος από το λατινικό ρήμα caedere, που σημαίνει τέμνω.

Τη χρήση της μεθόδου αυτής συναντάμε και στην ελληνική μυθολογία, αν και μετά το θάνατο της μητέρας.

Τι ήταν ο Μέλας Ζωμός: Η κύρια τροφή των Σπαρτιατών πολεμιστών

Κύρια τροφή των Σπαρτιατών πολεμιστών ήταν ένας ζωμός από χοιρινό, γνωστός με την ονομασία μέλας ζωμός.

Ο Πλούταρχος υποστηρίζει πως «ανάμεσα στα πιάτα, αυτό που έχαιρε της μεγαλύτερης εκτίμησης ήταν ο μέλας ζωμός, μάλιστα σε τέτοιο σημείο που οι ηλικιωμένοι δεν αναζητούσαν καθόλου το κρέας.

Το άφηναν για τους νεότερους και δειπνούσαν μονάχα με το ζωμό που τους παρείχαν». Για τους υπόλοιπους Έλληνες πρόκειται για αξιοπερίεργο φαινόμενο. Το πιάτο αυτό αποτελούταν από χοιρινό, αλάτι, ξύδι και αίμα. Συνοδευόταν από τη γνωστή μάζα, σύκα, τυρί και καμία φορά από θηράματα ή ψάρι.

H Mαντική τέχνη στην Αρχαία Ελλάδα

Η μαντεία είναι Προφητική δύναμη, η τέχνη να προλέγει κανείς όσα θα συμβούν στο μέλλον ή να εξηγεί όσα έχουν συμβεί στο παρελθόν και όσα συμβαίνουν στο παρόν. Τη δύναμη αυτή την είχαν ορισμένα άτομα, οι μάντεις, που επικοινωνούσαν με θεότητες και γνωστοποιούσαν τη θέληση των θεών με διάφορα σημεία, σημάδια και άλλους τρόπους.

Η ελληνική και ρωμαϊκή μαντεία παρουσίαζε στοιχεία κοινά με αυτήν της Ανατολής. Η μαντεία ήταν γνωστή στη Βαβυλωνία, Ασσυρία, Αίγυπτο κ.α. Είχε πολλά κοινά σημεία με τη μαγεία και οι μάντεις ήταν συγχρόνως και μάγοι.

Στην ομηρική εποχή η μαντεια περιλαμβανόταν στην εξήγηση των ονείρων. Αυτό τον τρόπο της άτεχνης, φυσικής μαντεία εξασκούσαν οι ονειροσκόποι (ή ονειροπόλοι). Στον Όμηρο επίσης γίνεται λόγος και για "νεκρομαντία", καθώς για "υδρομαντία", "κατοπτρομαντία" και "λεκανομαντία". Μία άλλη μορφή μαντείας, η έντεχνη μ., προέβαινε σε εξηγήσεις με βάση τις παρατηρήσεις σε ζωντανούς οργανισμούς ή φυτά ή ακόμα και σε άψυχα αντικείμενα.

Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2018

Αμφίπολη: 3D απεικόνιση τη συγκρίνει με Παρθενώνα και άλλα μνημεία

Η ομάδα «Ancient Greece 3D» δημιούργησε το τριών λεπτών βίντεο, στο οποίο σε αργή κίνηση παρουσιάζεται ο τάφος, αρχής γενομένης από τις Σφίγγες και μετά στο εσωτερικό του, με τις Καρυάτιδες, το μοναδικής τέχνης ψηφιδωτό, καλύπτοντας από γωνιά σε γωνιά όλο το μνημείο.

Στη συνέχεια, «βγαίνει» από το σύμπλεγμα και γίνεται η πρώτη σύγκριση σε μέγεθος από όλες τις οπτικές γωνίες με τον Παρθενώνα, τη Μεγάλη Σφίγγα της Γκίζας και τέλος με το Ταζ Μαχάλ της Ινδίας.

Η ομάδα «Ancient Greece 3D» αποτελείται από τους Αποστόλη Θεωνά και Παναγιώτη Σταματόπουλο, οι οποίοι δημιούργησαν το βίντεο και το «έντυσαν» μουσικά με το «Great Drama» του Cyril Nikitin

Ποια ήταν ''Tα ιερά όπλα'' των αρχαίων Ελλήνων που έψαχναν οι Πέρσες στο άδυτο των Δελφών;

Όπως έχει αναφερθεί μυστήριο καλύπτει το θέμα του τι ήταν τα περίφημα ιερά όπλα πού υπήρχαν μέσα στο άδυτο του ναού του Απόλλωνος, και τα οποία με θαυμαστό τρόπο βρέθηκαν μπροστά από τον ναό όταν έφθαναν στο τέμενος του θεού οι βάρβαροι Πέρσες για να το συλλήσουν.

Μια ιδέα για το τι μπορεί να ήταν κάποιο από τα ιερά αυτά όπλα μας δίνει ο θρύλος του Άβαντος, πού αναφέρεται στην θαυματουργή ασπίδα του «Άβαντεία ασπίς» οι περιπέτειες της οποίας έχουν ως έξης:

''Κάποτε κάποιος έφηβος έτρεψε σε φυγή ολόκληρο στράτευμα με την μαγική δύναμη της ασπίδος του, ή οποία αργότερα περιήλθε στον Δαναό, πού την ανήρτησε, αφιερώνοντας την στο Ηραίον του Άργους. Ο Λυγκεύς τόλμησε να ξεκρεμάσει το αφιέρωμα και να το προσφέρει στον γιό του Άβαντα, ο οποίος μόνον με αυτή καθυπέταξε τους αντιπάλους του, διότι ή παρουσία της ασπίδος έτρεπε σε φυγή τους εχθρούς.''

Ολυμπιάδα - Η βασίλισσα των Μακεδόνων

Η Ολυμπιάδα ως ιστορική προσωπικότητα έζησε στη σκιά δύο μεγάλων ιστορικών χαρακτήρων, του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου. Όμως, δεν υστερούσε καθόλου σε δύναμη προσωπικότητας και η συμμετοχή ή η παρέμβασή της συνετέλεσαν σημαντικά στη διαμόρφωση πολλών ιστορικών γεγονότων της εποχής της. Ήταν η δευτερότοκη κόρη του Νεοπτόλεμου, βασιλιά των Μολοσσών της Ηπείρου, και γεννήθηκε το 373 π.Χ στην Πασσαρώνα, την πρωτεύουσα του βασιλείου.

Όταν ήταν έντεκα χρόνων, πέθανε ο πατέρας της και το θρόνο πήρε ο θείος της, Αρύββας, ο οποίος παντρεύτηκε τη μεγαλύτερη αδελφή της, Τρωάδα. Ο αδελφός της, Αλέξανδρος, ήταν τότε μόλις ενός έτους. Ήταν η εποχή που η Ήπειρος είχε απαλλαγεί από το πνεύμα της τοπικής περιχαράκωσης και βρίσκονταν σε αναγεννητική περίοδο σε όλους τους τομείς.

Η ναυμαχία στη Σαλαμίνα, ένα υπέροχο βίντεο

Η Ναυμαχία της Σαλαμίνας (αρχαία ελληνικά Ναυμαχία τῆς Σαλαμῖνος) διεξήχθη στις 22 Σεπτεμβρίου του 480 π.Χ, στα Στενά της Σαλαμίνας (στον Σαρωνικό Κόλπο, κοντά στην Αθήνα) μεταξύ της συμμαχίας των ελληνικών πόλεων-κρατών και της Περσικής Αυτοκρατορίας. Η ναυμαχία της Σαλαμίνας αποτέλεσε την σημαντικότερη σύγκρουση και την αρχή του τέλους της δεύτερης περσικής εισβολής στην Ελλάδα, η οποία ξεκίνησε το 480 π.Χ.

Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2018

Δέος με την τεράστια αρχαιολογική ανακάλυψη στην Κύθνο – Σπουδαία ευρήματα

Ιδιαίτερα σημαντικά ήταν τα αποτελέσματα της συστηματικής ανασκαφής στην αρχαία πόλη της Κύθνου (σημερινό «Βρυόκαστρο»), που πραγματοποιήθηκε φέτος από 26/6 – 4/8. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν τα ευρήματα από τη συστηματική ανασκαφική έρευνα στην περιοχή του αρχαίου λιμανιού, στη βραχονησίδα «Βρυοκαστράκι» (το νησάκι στη ‘μύτη’ της χερσονήσου, που ως τουλάχιστον την ύστερη αρχαιότητα πρέπει να ήταν συνδεδεμένη με την ακτή με στενό ισθμό).

Πρόκειται για την αποκάλυψη μιας τρίκλιτης βασιλικής με νάρθηκα και ημικυλινδρική αψίδα, η οποία έχει δύο τουλάχιστον οικοδομικές φάσεις, μια παλαιοχριστιανική και μια μεταγενέστερη (ίσως του 7ου – 8ου αιώνα), ενός κτιρίου μήκους 80 μ. περίπου, που αποτελείται από τουλάχιστον 15 ορθογώνια δωμάτια σε παράταξη και ισχυρούς εξωτερικούς τοίχους που εξυπηρετούσαν πιθανότατα και αμυντικούς σκοπούς, καθώς και δυο πύργων.

Η αιχμαλωσία του Ιουλιου Καίσαρα στην Ρόδο

Στα χρόνια της ρωμαϊκής ακμής ένας από τους πιο διάσημους όμηρους πειρατών ήταν ο νεαρός Ιούλιος Καίσαρας. Η οικογένεια του πλήρωσε λύτρα για να τον απελευθερώσει από τους σκληρότερους πειρατές της Μεσογείου. Ο ίδιος επέστρεψε στο Αιγαίο και τιμώρησε παραδειγματικά τους δεσμώτες του. Τα λύτρα για την απελευθέρωση σημαντικών αιχμαλώτων ήταν πάγια πρακτική, ειδικά στη ρωμαϊκή εποχή. Η αιχμαλωσία του Ιουλίου Καίσαρα από τους φοβερούς πειρατές της Κιλικίας έγινε όταν ταξίδεψε στη Ρόδο για να εκπαιδευθεί από τον φιλόσοφο Απολλώνιο.

Η Σμύρνα η Μύρρα και η ιερή μυρτιά της Αφροδίτης

Τι σχέση μπορεί να έχουν το μύρο, η Σμύρνα, η μυρτιά, ο Άδωνης, η θεά Αφροδίτη και η Σμύρνη μεταξύ τους; Ας πάμε να ξετυλίξουμε το κουβάρι του μύθου. Σύμφωνα με τον μύθο, η Σμύρνα ή Μύρρα, ήταν κόρη της Νύμφης Ωρείθυιας και του βασιλιά Θείαντα, βασιλιά των Ασσυρίων.

Ο μύθος μας λέει πως η Σμύρνα ή Μύρρα φιλονίκησε για κάποια άγνωστη αφορμή με την  Αφροδίτη και η θεά για να την εκδικηθεί, της προκάλεσε ένα ακατανίκητο ερωτικό πάθος για τον πατέρα της, τον Θείαντα.  Λέγεται πως ο λόγος της τιμωρίας της ήταν γιατί δεν την τιμούσε. Μια μέρα η Σμύρνα μεταμφιέστηκε σε σκλάβα του παλατιού και παρέσυρε τον Θείαντα, οπότε από το σπέρμα του πατέρα της έμεινε έγκυος και γέννησε τον Άδωνη.

Μέγας Αλέξανδρος - H καταστροφή των Θηβών (335 π.Χ)

Ενώ ο Δαρείος επιχειρούσε κατά της Αιγύπτου και υπολειπόταν μόλις λίγους μήνες πριν την υποταγή της, οι επιτυχίες του Αλεξάνδρου στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια επιβεβαίωναν τους φόβους των Περσών ότι παρά τη δολοφονία του Φιλίππου ο Μακεδονικός κίνδυνος δεν είχε αποσοβηθεί και η Αχαιμενιδική διπλωματία άρχισε να χρησιμοποιεί τα αντίμετρα που διέθετε. Οι πρέσβεις του Μεγάλου Βασιλέως με 300 τάλαντα αναζητούσαν στην Ελλάδα συμμάχους δικούς τους και εχθρούς του Αλεξάνδρου.

Οι Αθηναίοι δεν δέχθηκαν να εξαγορασθούν, αλλά ο Δημοσθένης για πολλοστή φορά δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη δωροληψία, πόσο μάλλον που τώρα μπορούσε να προφασισθεί ευγενείς σκοπούς και ανώτερα ιδανικά. Σύμφωνα μάλιστα με τον Ιουστίνο, ο Δημοσθένης «που είχε δωροδοκηθεί από τους Πέρσες με ένα μεγάλο χρηματικό ποσό» ισχυριζόταν ότι οι Τριβαλλοί είχαν εξοντώσει τον Αλέξανδρο και όλο του το στράτευμα και για να τεκμηριώσει τον ισχυρισμό του, παρουσίασε στην Εκκλησία των Αθηναίων κάποιον που δήλωσε ότι τραυματίσθηκε στη μάχη όπου σκοτώθηκε κι ο Αλέξανδρος.

Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου 2018

1820: 200 «ξεβρακωτοι και αγράμματοι» Έλληνες πέφτουν νεκροί για να μην κλαπεί η Αφροδίτη της Μήλου!

Πολλοί από εμάς έχουμε… επισκεφθεί το Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, και έχουμε θαυμάσει τον τεράστιο καλλιτεχνικό πλούτο που φυλάσσεται σε αυτό.

Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

Ο ηπειρώτης βασιλιάς Πύρρος αγνοεί τους κακούς οιωνούς και επιτίθεται στο Άργος. Ο «αετός» βρήκε τον θάνατο όταν τον χτύπησε μια γριά με ένα κεραμίδι

Είναι γνωστό ότι, σύμφωνα τουλάχιστον με τον Πλούταρχο, ο βασιλιάς της Ηπείρου ο Πύρρος σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια επίθεσης εναντίον του Άργους, όταν μια γυναίκα εκτόξευσε ένα κεραμίδι εναντίον του. 

Σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, μια σειρά από κακούς οιωνούς είχε προειδοποιήσει τον Πύρρο να μην επιχειρήσει κατάληψη της πόλης.

Παρασκευή 21 Σεπτεμβρίου 2018

Οι 7 πιο περίεργοι θάνατοι στην αρχαία Ελλάδα

Όλοι γνωρίζουμε μερικά πράγματα για τη σπουδαιότητα των αρχαίων Ελλήνων, ωστόσο μερικοί από αυτούς έφυγαν με τον πιο περίεργο τρόπο!
Ο θάνατος είναι αναπόφευκτος, αυτό είναι δεδομένο. Στην αρχαία Ελλάδα, άλλοι πέθαιναν ηρωικά σε μια από τις τριακόσιες δισεκατομμύριες χιλιάδες μάχες, άλλοι από τις άλλες τόσες ασθένειες, από δολοφονίες που θα ζήλευαν στο Game of Thrones, από κανένα κεραυνό άμα είχε νεύρα ο Δίας, ή θα τρώγανε και καμιά χελώνα στο κεφάλι. Πάμε να δούμε, λοιπόν, 7 από τους πιο περίεργους θανάτους της αρχαιότητας.

Τα Κοινά και οι Ηγεμονίες στην αρχαία Ελλάδα

Τα αρχαία Ελληνικά κράτη και Έθνη ήταν ιεραρχημένα ανάλογα με τη γεωπολιτική βαρύτητα του καθενός, ενώ παράλληλα και ανεξάρτητα από τις μεταξύ τους σχέσεις, διατηρούσαν υπό κανονικές συνθήκες κάποιες μορφές ελάχιστης πολιτιστικής, πολιτικής και αστυνομικής συνεργασίας.

Την κυριότερη πολιτιστική συνεργασία αποτελούσαν οι ευρύτερου ή πανελλήνιου ενδιαφέροντος αγώνες, όπως τα Πύθια, τα Νέμεα, τα Ίσθμια και φυσικά οι Ολυμπιακοί Αγώνες, ο δε σεβασμός της κατάπαυσης των εχθροπραξιών κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων και η τιμωρία των απείθαρχων προϋπέθεταν ένα συνδυασμό πολιτιστικής, πολιτικής και αστυνομικής συνεργασίας.

Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2018

Πλαγγόνες: Το παιχνίδι των κοριτσιών στην Αρχαία Ελλάδα

Η πλαγγόνα,  ήταν ένα από τα αγαπημένα παιχνίδια των κοριτσιών στην αρχαία Ελλάδα  και ο πρόδρομος της σύγχρονης μηχανικής κούκλας. Ευρήματα από πλαγγόνες έχουμε στις Κυκλάδες, στην Πελοπόννησο, στην Ήπειρο, στην Μακεδονία  δηλαδή  είτε στην ηπειρωτική και νησιώτικη χώρα.

Δεν γνωρίζουμε πότε έγινε η εμφάνιση τους, ευρήματα τους έχουμε ήδη από τον 7ο αιώνα π.Χ και φαίνεται ότι το παιχνίδι αυτό προέρχεται από τα θρησκευτικά ειδώλια όπως αποδεικνύει η ανεύρεσή τους σε ιερά αλλά με το πέρασμα των χιλιετιών εξελίχτηκε σε κοριτσίστικο παιχνίδι.

Τις πλαγγόνες κατασκεύαζαν οι τεχνίτες από ξύλο, ελεφαντόδοντο, και κυρίως από πηλό , μια γυναικεία μορφή με περίπλοκα χτενίσματα στα μαλλιά.  Η κατασκευή της πλαγγόνας γινόταν στα εργαστήρια κοροπλαστικής.

Τι ήταν τα “τραγήματα” που βρέθηκαν σε μινωική έπαυλη της Κρήτης

Τα αποξηραμένα σύκα είχαν σπουδαία θέση στη διατροφή των αρχαίων Ελλήνων, καθώς συχνά τα απολάμβαναν ως επιδόρπιο, τα λεγόμενα “τραγήματα”. Μέχρι σήμερα συνεχίζουμε να τα λατρεύουμε, καθώς αποξηραμένα στον ήλιο, γεμισμένα με ξηρούς καρπούς, βρασμένα σε ελαφρύ σιρόπι με μέλι, αλλά και στο φαγητό ή τις σαλάτες, τα ξερά σύκα είναι ένας πραγματικός θησαυρός για την υγεία.

Τι είναι: Τα αφυδατωμένα φρούτα της συκιάς, του φυλλοβόλου δέντρου που ευδοκιμεί σε πολλές περιοχές της χώρα μας. Τα δημιούργησε η ανάγκη του ανθρώπου να τα διατηρήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Πριν από 3.000 χρόνια μια γυναίκα από την Κρήτη «έσπασε το καλούπι» και έγινε η μόνη γνωστή- γένους θηλυκού- κεραμοποιός στην αρχαιότητα

Η τέχνη της αγγειοπλαστικής στην Αρχαία Ελλάδα ήταν ένα επάγγελμα βαθιά ανδροκρατούμενο. Πριν από 3.000 χρόνια μια γυναίκα από την Κρήτη «έσπασε το καλούπι» και έγινε η μόνη γνωστή- γένους θηλυκού- κεραμοποιός στην αρχαιότητα. Το πόρισμα, βασισμένο σε μια μακροσκελή βιομηχανική ανάλυση των σκελετικών υπολειμμάτων της, φωτίζει την αυξημένη συμμετοχή και τους πολυδιάστατους ρόλους που διαδραμάτιζαν οι γυναίκες σε ορισμένα μέρη του κλασσικού κόσμου.

Η αγγειοπλάστης, που έζησε γύρω στα 50 χρόνια όπως υπολογίζεται, θάφτηκε στην αρχαία Ελεύθερνα, στις πλαγιές του Ψηλορείτη, τη θρυλική γενέτειρα του Δία. Η περίτεχνη αγγειοπλαστική στους τάφους εκεί, υποδηλώνει ότι έζησε μεταξύ 900 π.Χ και 650 π.Χ, μετά την πτώση των Μινωικών και Μυκηναϊκών πολιτισμών (που απεικονίζονται παραπάνω) και προς το τέλος των λεγόμενων ελληνικών «Σκοτεινών Αιώνων».

Η δομή του Σπαρτιατικού στρατού

Ο σπαρτιατικός στρατός δεν αποτελείτο μόνο από Σπαρτιάτες αλλά και από άλλους Λάκωνες. Η ραχοκοκαλιά του όμως ήταν οι Σπαρτιάτες όμοιοι, οι οποίοι στρατεύονταν από το εικοστό μέχρι και το εξηκοστό έτος της ηλικίας τους. Η δομή του σπαρτιατικού στρατού άρχισε να αλλάζει περίπου στις αρχές του 8ου αιώνα, με την εμφάνιση της φάλαγγας. Η φάλαγγα ήταν επιμήκης παράταξη η οποία είχε βάθος από τέσσερις έως δώδεκα άνδρες, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν την νέα και μεγάλη στρογγυλή ασπίδα που κάνει την εμφάνιση της εκείνη την εποχή, και αντικαθιστά την οκτάσχημη δερμάτινη ασπίδα. Η φάλαγγα συνήθως είχε βάθος οκτώ ανδρών, αν και μπορούσε να αλλάξει ανάλογα με την περίσταση.

Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2018

«Μαχομένων δὲ ἐν τῷ Μαραθῶνι χρόνος ἐγίνετο πολλός»

«Kυνέγειρος ὁ Εὐφορίωνος ἐνθαῦτα ἐπιλαμβανόμενος τῶν ἀφλάστων νεός, τὴν χεῖρα ἀποκοπεὶς πελέκεϊ πίπτει»

VI113. Ἡ μάχη τους στὸν Μαραθῶνα κράτησε ὧρες πολλές. Στὸ κέντρο τοῦ μετώπου νικοῦσαν οἱ βάρβαροι, ἐκεῖ ὅπου εἶχαν παραταχτεῖ οἱ ἴδιοι οἱ Πέρσες καὶ οἱ Σᾶκες (σμ. Σκύθες)• σ' αὐτὸ τὸ σημεῖο νικοῦσαν οἱ βάρβαροι, δημιούργησαν ρῆγμα καὶ συνέχιζαν τὴν καταδίωξη πρὸς τὰ μεσόγεια• ἀλλὰ στὴ μία καὶ στὴν ἄλλη πτέρυγα νικοῦσαν οἱ Ἀθηναῖοι καὶ οἱ Πλαταιεῖς.

Μεταβιβάζουν μνημεία της Χώρας στο Υπερταμείο - Έντονες αντιδράσεις από τον σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων

Ξεπουλούν ακόμη και την πολιτιστική μας κληρονομία.

Κάνουν προϊόν συναλλαγής μινωικούς τάφους και αρχαία μνημεία αντισυνταγματικά και πέρα από κάθε λογική και ηθικό φραγμό.

Αυτά τα μάρμαρα για τα οποία πολεμάμε όπως έλεγε ο Μακρυγιάννης, τα μεταβιβάζουν για ξεπούλημα στο υπερταμείο.

Πώς συνδέεται η Ατλαντίδα με τον Μινωικό Πολιτισμό;

Σπουδαιότατες και πολύ εντυπωσιακές παρατηρήσεις του Γάλλου αρχαιολόγου Roger Grosjean σε μονολιθικά μνημεία της Κορσικής, άνοιξαν ευρύτατους ορίζοντες για την ιστορία της Μινωικής Κρήτης, αλλά και για τον θρύλο της Ατλαντίδας.

Στην Κορσική υπάρχουν μερικοί σκαλιστοί λίθοι με ύψος από 2,5 μέτρα έως 3,5 μέτρα και πλάτος από 0,5 έως 1 μέτρο, που φέρουν ορισμένες ανάγλυφες παραστάσεις, χωρίς καμιά επιγραφή και που χρονολογούνται από το 1800 έως το 1500 π.Χ.

Κανείς δε μπόρεσε να εξηγήσει την παρουσία τους στο νησί, τη σημασία των μυστηριακών ανάγλυφων, αλλά και την προέλευσή τους. Αρχικά, οι επιστήμονες θεώρησαν ότι τα μνημεία αυτά ήταν αφιερωμένα σε κάποια εισβολή, που πραγματοποιήθηκε στην Κορσική πριν από 33 – 40 αιώνες.

Το νούμερο 9 και η μυστηριώδης δύναμη του στην Αρχαία Ελλάδα

Από την αρχαιότητα, ο αριθμός 9 θεωρούνταν ότι είχε μαγική και μυστηριώδη δύναμη. Το 9 είναι ίσο με το γινόμενο 3 επί 3. Αν, λοιπόν, στον αριθμό 3 είχαν μεγάλη εκτίμηση οι μάγοι και οι αποκρυφιστές των διάφορων εποχών, ήταν φυσικό να εκτιμούν ακόμη περισσότερο το 9, που ήταν τρεις φορές ισχυρότερο από το 3.

Μέσα στο 9 κρυβόταν, κατά τους αρχαίους, η έννοια του συνόλου του γνωστού και άγνωστου κόσμου, δηλαδή του ήλιου, της σελήνης και των άλλων επτά γνωστών πλανητών την εποχή εκείνη.

Ο Όμηρος, στα έπη του, ανέφερε σε πολλά σημεία τον ιερό αριθμό 9, στον οποίο απέδιδε εξαιρετική σημασία. Έτσι, σ’ έναν “Ύμνο στη Λατόνα”, δηλαδή στη Λητώ, βρίσκεται η εξής φράση: “Η Λατόνα υπέφερε επί εννέα μέρες και εννέα νύχτες τους πόνους του τοκετού”.

Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2018

Η συμβουλή του Σωκράτη για να πετύχεις τις επιθυμίες σου

Καθώς ο Πλάτων έκανε βόλτα, ένα πρωινό με τον δάσκαλο του Σωκράτη,τον κοίταξε βαθιά στα μάτια και τον ρώτησε ποιο είναι το μυστικό για να πετύχεις οτιδήποτε.

Ο Σωκράτης δεν απάντησε και ο Πλάτων από σεβασμό δεν επίμεινε, λίγο πριν φτάσουν όμως στην πηγή στερνή για να πιουν νερό, δεν άντεξε και ξαναρώτησε…

Τότε ο δάσκαλος έσκυψε ήπιε νερό και έπιασε άγρια τον Πλάτωνα από τα μαλλιά και έβαλε το κεφάλι του βίαια μέσα στη γούρνα και λίγο πριν πνιγεί τον απελευθέρωσε ενώ εκείνος τραβήχτηκε παίρνοντας βαθιά ανάσα.

Οι εφευρέσεις των αρχαίων Ελλήνων

Δείτε τον υπέροχο κόσμο των Αρχαίων Ελλήνων μέσα από τις εικόνες του Tv10Trikala και με τον Κώστα Κωτσανά ιδρυτή του Μουσείου Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας να παρουσιάζει τις εφευρέσεις που έφτιαξαν.

Στην οδό Πινδάρου 6 στο Κολωνάκι, το νέο μόνιμο «Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Κώστα Κοτσανά», άνοιξε τις πόρτες του από τις 8 Ιανουαρίου.

Στο μουσείο της Αθήνας παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων, η αιολόσφαιρα του Ήρωνος (η πρώτη ατμομηχανή της ανθρωπότητας), ο αστρολάβος του Πτολεμαίου, ο «αυτόματος πωλητής» του Ήρωνος (αυτόματο αγγείο με κερματοδέκτη, όπου οι πιστοί έριχναν τον οβολό τους για να πάρουν αγιασμό), οι φρυκτωρίες, ο πρώτος ηχητικός προειδοποιητικός μηχανισμός της ιστορίας, η πρώτη αυτόνομη πτητική μηχανή του πυθαγόρειου Αρχύτα του Ταραντίνου, η πρώτη αυτόματη ανθρωποειδής σερβιτόρα (ένα είδος ρομπότ) από τον Φίλωνα τον Βυζάντιο, το αυτόματο όχημα-κουκλοθέατρο του Ήρωνα, το αυτόματο υδραυλικό ρολόι του Κτησίβιου και, ασφαλώς, ένα αντίγραφο του μηχανισμού των Αντικυθήρων, του θεωρούμενου πρώτου υπολογιστή της ανθρωπότητας.

Ο Διηνέκης - Γνωστός απ'την έκφραση: «καλύτερα, θα πολεμήσουμε υπό σκιά» στην μάχη των Θερμοπυλών!!

Ο Διηνέκης ήταν ένας από τους 300 Σπαρτιάτες που έλαβαν μέρος στη μάχη των Θερμοπυλών το 480 π.Χ. υπό τον βασιλιά Λεωνίδα. Ο Διηνέκης έμεινε γνωστός εξαιτίας της απάντησης του «καλύτερα, θα πολεμήσουμε υπό σκιά», όταν κάποιος παρατήρησε ότι οι Πέρσες είναι τόσοι πολλοί ώστε τα βέλη τους θα σκέπαζαν τον ήλιο.

Η φράση αυτή έμελλε να γίνει συνώνυμη της ανδρείας, της τόλμης και της περιφρόνησης του θανάτου, μιας και αυτός όταν έρχεται στο πεδίο της μάχης, τιμημένα, αποτελεί το ύψιστο ιδανικό κάποιου για τη χώρα - πόλη του.

Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2018

Γιατί τα αγάλματα του Βούδα είχαν επιρροές από Έλληνες θεούς και ειδικά τον Απόλλωνα;

Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του, ο Μέγας Αλέξανδρος κατέκτησε το μεγαλύτερο μέρος του τότε γνωστού κόσμου προς την ανατολή και έφτασε στις παρυφές της Ινδίας, χωρίς να έχει ηττηθεί ούτε σε μια μάχη. Μαζί του δεν μετέφερε μόνο ελληνικά έργα τέχνης, αλλά και Έλληνες τεχνίτες, επιστήμονες και καλλιτέχνες.

Ο ελληνικός πολιτισμός εισήλθε στον ινδικό και βουδιστικό πολιτισμό. Η Δύση «ενώθηκε» με την Ανατολή. Αποτ

Τι σημαίνει η φράση «λυδία λίθος»;

Η φράση «λυδία λίθος» χρησιμοποιείται μεταφορικά για να δηλώσει τρόπο δοκιμασίας, ελέγχου, εξακρίβωσης. Στην κυριολεξία η πέτρα από την Λυδία, πόλη στα παράλια της Μικράς Ασίας, ήταν ένα εργαλείο με το οποίο εξακρίβωναν τη γνησιότητα των  πολύτιμων λίθων.

Η λυδία λίθος ή «λυδία πέτρη», όπως αποκαλούταν στην αρχαιότητα, ήταν ένα σκληρό μαύρο πέτρωμα που υπήρχε σε αφθονία στην περιοχή της Λυδίας, απ΄ όπου πήρε και το όνομα της. Επρόκειτο για ένα είδος βασάλτη το οποίο οι αρχαίοι Έλληνες εισήγαγαν προκειμένου να χρησιμοποιήσουν με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Ήταν αριστοτέχνες στο εμπόριο και έκαναν καινοτομίες και διακρατικές συναλλαγές. Η λυδία λίθος αποτελούσε ένα από τα βασικότερα εργαλεία τους.

Ο χαμένος θησαυρός του βασιλιά της Αρκαδίας που πέθανε από δάγκωμα φιδιού στην Λίμνη Στυμφαλία.

Εκεί ο Ηρακλής εξόντωσε τις Στυμφαλίδες Όρνιθες. Η λίμνη Στυμφαλία είναι μία από της λίγες ορεινές λίμνες της Πελοποννήσου. Βρίσκεται σε οροπέδιο και σε υψόμετρο 680μ. πλαισιωμένη από τις, χιονισμένες μέχρι και τον Απρίλη, κορυφές της Ζήρειας και του Ολίγυρτου.

Η λίμνη Στυμφαλία είναι στενά δεμένη με έναν από τους άθλους του μυθικού ήρωα Ηρακλή, ο οποίος έδιωκε τις απειλητικές Στυμφαλίδες Όρνιθες που κατοικούσαν στα έλη.  Ο Ηρακλής στον έκτο άθλο του κατάφερε να παρασύρει τις όρνιθες να βγουν από την πυκνή βλάστηση της λίμνης, χάρη στα κρόταλα από χαλκό που του έδωσε η θεά Αθηνά. Στην συνέχεια όσες αποκαλύπονταν τις χτυπούσε με τα βέλη του.

Σύντομες ιστορίες από τη ζωή των αρχαίων Μακεδόνων

Αρχές 7ου αιώνα π.Χ.Ο Περδίκκας κοιτάει τον βασιλιά της Λεβαίας ο οποίος βρίσκεται εκτός εαυτού. Δίπλα του, τα μεγαλύτερα του αδέρφια, ο Γαυάνης και ο Αέροπος είναι έτοιμοι να επιτεθούν στο βασιλιά ο οποίος αποφάσισε να τους διώξει από τη δούλεψη του δίχως να τους πληρώσει. Ο Περδίκκας κατανοεί την οργή των αδερφών του. Φυγάδες από το Άργος, περήφανοι όμως απόγονοι του Τημένου – αυτός με τη σειρά του απόγονος του Ηρακλή – οι τρεις τους έφτασαν στην ορεινή Μακεδονία με την ελπίδα για μια καλύτερη ζωή.

Η κατάσταση είναι έκρυθμη. Τρομαγμένος από κάποιο θεϊκό σημάδι, ο βασιλιάς αντί για πληρωμή, παραχωρεί ειρωνικά στα αδέρφια τον «ήλιο» που από την καπνοδόχο μπαίνει στο δωμάτιο και φωτίζει το χωματένιο δάπεδο.

Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2018

Οι Αρχαίοι Έλληνες Είχαν Ταξιδέψει Στον Καναδά!

Έλληνες επιστήμονες λένε ότι έφτασαν στη Νέα Γη και δημιούργησαν αποικίες για εξόρυξη χρυσού.

Οι αρχαίοι Έλληνες μπορεί να είχαν φτάσει στον Καναδά το 56 μ.Χ, σχεδόν μία χιλιετία πριν από τους Βίκινγκς, σύμφωνα με τη μελέτη τους.

Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2018

Ο Όμηρος και ο Ζούκερμπεργκ

«Homer’s odyssey into social networks» ο τίτλος στους λονδρέζικους «Καιρούς». Βλέπω καλά ή η όρασή μου με γελά; Μιλάμε για την Οδύσσεια του Ομήρου, έναν από τους πιο θεμελιώδεις μύθους της δυτικής κουλτούρας; 

Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2018

Ποιος ήταν ο μαραθωνοδρόμος του «νενικήκαμεν»;

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας παρέχει ο αρχαίος ιστορικός Ηρόδοτος, η θέση του Ελληνικού στρατεύματος το 490 π.Χ. είχε ως ορμητήριο το τέμενος του Ηρακλή κοντά στους πρόποδες, όπως υποθέτουμε, του υψώματος Βρανά και Αφορισμού.

Η θέση των τύμβων Αθηναίων και Πλαταιέων δηλώνουν το επίκεντρο της περιοχής της μάχης. Γύρω από το σημείο αυτό θα πρέπει να εντοπισθεί το ιερό του Ηρακλή και η αφετηρία του αγγελιοφόρου της νίκης.

Ίσως ο αγγελιοφόρος της κοσμοϊστορικής Νίκης του πνεύματος κατά του σκοταδισμού να χρησιμοποίησε τον πλέον σύντομο δρόμο, περίπου 34 χιλιόμετρα και όχι τον κατά 25 αιώνες μεταγενέστερο (περίπου 42 χιλιόμετρα), ο οποίος ήταν άγνωστος και ανύπαρκτος.

Tα αρχαία Ελληνικά θεραπεύουν τη .. δυσλεξία!

Tην ωφέλεια που προκύπτει για τη διαμόρφωση και τη σωστή χρήση του εγκεφάλου αναγνωρίζουν ξένοι καθηγητές, οι οποίοι προτείνουν τη συστηματική διδασκαλία της γλώσσας σαν θεραπεία σε δυσλεκτικά παιδιά, ενώ εδώ τείνουν να εξαφανιστούν ολοκληρωτικά από την εκπαίδευσή μας.

Σύμφωνα με την θεωρία, του Καθηγητού της Φιλολογίας Eric Havelock η οποία στηρίζεται στον Πλάτωνα, το αρχαίο Ελληνικό αλφάβητο προκάλεσε πακτωλό αφηρημένων εννοιών στον Αρχαίο Ελληνικό…. κόσμο, λόγω ενεργοποίησης του εγκεφάλου των χρηστών του.

Στον συνεδριακό τόμο των τετρακοσίων σελίδων «Alphabet and the Brain, έκδοση Springer του 1988» παρουσιάζονται τα συμπεράσματα πλήθους κορυφαίων επιστημόνων φιλολόγων, γλωσσολόγων και άλλων ειδικοτήτων, πλην Ελλήνων αντιστοίχων ειδικοτήτων.

Ανακαλύφθηκαν δύο νέα ποιήματα της αρχαίας ποιήτριας Σαπφούς

Τα δύο ποιήματα ήρθαν στο φως όταν ο ιδιοκτήτης ενός αρχαίου φθαρμένου παπύρου, που χρονολογείται στον 3ο αιώνα μ.Χ., συμβουλεύτηκε το γνωστό μελετητή Dirk Obbink, για Ελληνική γραφή που διακρινόταν σε αυτόν.

Ο Δρ Obbink, παγκοσμίου φήμης παπυρολόγος, γρήγορα συνειδητοποίησε τη σημασία του παπύρου και ζήτησε από τον ιδιοκτήτη του άδεια να τον δημοσιεύσει.

Το άρθρο του, το οποίο περιλαμβάνει μεταγραφή των ποιημάτων θα δημοσιευτεί στο επιστημονικό περιοδικό Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik την ερχόμενη άνοιξη, αλλά η online έκδοση είναι ήδη διαθέσιμα.

Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2018

Ροιώ Μολπαδία και Παρθένος: Οι προστάτιδες του οίνου

Η Ροιώ η Μολπαδία και η Παρθένος ήταν κόρες της Χρυσοθέμιδας και του Στάφυλου, γιου του Διόνυσου και της Αριάδνης. Ήταν επιφορτισμένες να επιτηρούν και να προστατεύουν το κρασί, ένα ποτό πολύτιμο που μόλις είχε εφευρεθεί. Ο Στάφυλος αναφέρεται από την μυθολογία ως βοσκός του βασιλιά Οινέα.

Κάθε σούρουπο, όταν οδηγούσε τα κοπάδια πίσω στο υποστατικό του αφεντικού του, πρόσεξε ότι μια γίδα καθυστερούσε, ενώ συγχρόνως έκανε τρέλες. Την παρακολούθησε μια μέρα και είδε ότι το ζώο έτρωγε κάποιους καρπούς που ο ίδιος δεν είχε ξαναδεί.

Ο Στάφυλος διηγήθηκε το περιστατικό στον Οινέα και αυτός του υπέδειξε να στίψει τους καρπούς αυτούς και να πάρει τον χυμό τους. Παρασκεύασε έτσι ένα ποτό που ονομάσθηκε οίνος (κρασί) από το όνομα του βασιλιά, ενώ οι καρποί αυτοί ονομάσθηκαν σταφύλια (σταφυλαί) από το όνομα του Σταφύλου.

Η πανάρχαια στήλη με την άγνωστη επιγραφή του Ηρακλέους μέσα από τον Αριστοτέλη

Υπάρχει ένα βιβλίο του Αριστοτέλη το οποίο ονομάζεται «ΠΕΡΙ ΘΑΥΜΑΣΙΩΝ ΑΚΟΥΣΜΑΤΩΝ». Πρόκειται για μικρές πραγματείες που αποδίδονται στον Αριστοτέλη και διασώθηκαν μέσα από Άραβες ιστορικούς, αλλά η γνησιότητά τους αμφισβητείται από κάποιους. Το βιβλίο αυτό, που στις μέρες μας εξακολουθεί να παραμένει σχετικά άγνωστο και ιδίως στο ελληνικό κοινό, μας επιτρέπει να γνωρίσουμε την άγνωστη εποχή της Αρχαίας Ελλάδας και να πληροφορηθούμε για συμβάντα και γεγονότα που ο ίδιος ο Αριστοτέλης τα καταγράφει ως «αξιοθαύμαστα».

Η εκστρατεία του Μέγα Αλέξανδρου στην Βαλκανική Χερσόνησο

 Αφού διασφάλισε τη θέση του στο Mακεδονικό θρόνο και την Ηγεμονία της Ελλάδος, ο Αλέξανδρος έπρεπε να αντιμετωπίσει τον τρίτο σε σοβαρότητα κίνδυνο, τους βαρβάρους των Βαλκανίων. Έπρεπε να διεξαγάγει προληπτικό πόλεμο εναντίον τους, διότι ήταν απόλυτα βέβαιο ότι δεν είχε τη νομιμοφροσύνη όλων των Μακεδόνων ευγενών, οι οποίοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τους Ιλλυριούς, τους Παίονες και τους Θράκες, προκειμένου να υλοποιήσουν τις επιδιώξεις τους. Άλλωστε και ο ίδιος ο Αλέξανδρος, όταν συγκρούσθηκε με τον πατέρα του, κατέφυγε στους Ιλλυριούς και όχι στους Μολοσσούς, τους συγγενείς της μητέρας του.

Οι Ιλλυριοί, πριν από 25 χρόνια είχαν αποσπάσει από τους Μακεδόνες αρκετά από τα εδάφη, που αρχικά ανήκαν στους Παίονες και θα τους είχαν περιορίσει στα εδάφη γύρω από τη Μακεδονία, αν δεν προλάβαινε να ανέβει στον θρόνο ο Φίλιππος.

Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2018

Η αυτοκτονία στην αρχαία Ελλάδα

Το θέμα των αυτοκτονιών εμφανίζεται αρκετά στην αρχαία ελληνική γραμματεία. Όμως, κάθε τέτοια αναφορά αποκτά ειδικό νόημα ανάλογα με το πεδίο από το οποίο προέρχεται. Οι περισσότερες πληροφορίες εντοπίζονται στη μυθολογία, όπου όμως η αυτοκτονία σε μια μυθολογική διήγηση, αν και ως προς τα κίνητρα και την ψυχική κατάσταση των ηρώων μπορεί να ομοιάζει με ανάλογα περιστατικά της αληθινής ζωής, στην πραγματικότητα συνδέεται με τις αρχές της αρχαίας ελληνικής θρησκείας.

Το απίστευτο δίκτυο επικοινωνίας με τους 76 πύργους στη Σίφνο

Κάθε χρόνο στην Σίφνο τοπικοί φορείς με τη βοήθεια εθελοντών αναβιώνουν το αρχαίο σύστημα επικοινωνίας των πύργων και ακροπόλεων του νησιού. Κάποτε χρησιμοποιούσαν καθρέπτες ή καπνό, τα οποία σήμερα έχουν αντικατασταθεί κυρίως με κόκκινα καπνογόνα.
Στην Σίφνο έχουν καταγραφεί 76 αρχαίοι πύργοι. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν περισσότεροι από ένας πύργος ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο.

Είναι όλοι κυκλικοί και η εξωτερική τους διάμετρος φτάνει κατά μέσο όρο τα 8 μέτρα. Αρχαιολόγοι εκτιμούν οι πύργοι είχαν τουλάχιστον δύο ορόφους. Θραύσματα αρχαίων αγγείων, αλλά και τα απομεινάρια των πύργων αποκαλύπτουν ότι χτίστηκαν μεταξύ του 6ου και του 3ου αιώνα π.Χ. Η λειτουργία του κάθε πύργου διέφερε ανάλογα με την τοποθεσία του, αλλά και την εποχή στην οποία χτίστηκε.

Τα κανόνια του Αρχιµήδη

Iταλός επιστήµονας ισχυρίζεται ότι έλυσε το µυστήριο του τρόπου µε τον οποίο ο Αρχιµήδης χρησιµοποίησε τις ακτίνες του ήλιου προκειµένου να καταστρέψει τον ρωµαϊκό στόλο κατά την πολιορκία των Συρακουσών.

Ο καθηγητής Μηχανολογίας Τσέζαρε Ρόσι του Πανεπιστηµίου Federico ΙΙ της Νάπολης υποστηρίζει ότι ο Αρχιµήδης δεν χρησιµοποίησε κάτοπτρα για να εκµεταλλευτεί τις «φονικές ακτίνες» του ήλιου ώστε να πυρπολήσει τα ρωµαϊκά πλοία τον 3ο π.Χ. αιώνα, όπως αναφέρει ο θρύλος, αλλά απώθησε τους εισβολείς χρησιµοποιώντας… κανόνια ατµού.

Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2018

Ο ταύρος και η αγελάδα στην Αρχαία Ελλάδα. Πως καταλαμβάνουν μια προνομιούχο θέση στις περιπέτειες του Ολύμπου

Πριν τουλάχιστον από δυο χιλιάδες χρόνια, η λατρεία του Μίθρα, που από τη θυσία του ταύρου αναπαράγει τον κόσμο, εγκαθίσταται σε όλο το ρωμαϊκό κόσμο. Ο ταύρος, για πολλές χιλιετηρίδες, ήταν η κυρίαρχη φιγούρα των θρησκειών της Μεσογειακής λεκάνης.

Παντού στον αρχαίο κόσμο, η αγελάδα, το βόδι ή ο ταύρος επεμβαίνουν στις λογικές κατασκευές του κόσμου (κοσμογονίες). Στο Λασκώ (Lascaux), η υπέροχη σπηλιά των ταύρων και η θαυμάσια αγελάδα με την κολαρίνα κατατάσσονται μεταξύ των πιο όμορφων έργων ζωγραφικής του τέλους της Παλαιολιθικής Εποχής.

Οι εκπλήξεις των φετινών ανασκαφών

Εντυπωσιακά ψηφιδωτά, ασύλητοι τάφοι, ανθρώπινα κατάλοιπα, χρυσά κοσμήματα, χάλκινα όπλα και σφραγιδόλιθοι είναι ορισμένα από τα ευρήματα των ανασκαφών του φετινού καλοκαιριού σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Από την Άρτα μέχρι την Κρήτη και από την Ολυμπία έως τη Σίκινο και την Αντίπαρο. Το μεγάλο αφήγημα της Ιστορίας εμπλουτίζεται.

Ασύλητοι τάφοι, νεκροταφεία, λατρευτικά ιερά, πανέμορφα ψηφιδωτά, ανθρώπινα κατάλοιπα, αλλά και χρυσά κοσμήματα, χάλκινα όπλα και εντυπωσιακοί σφραγιδόλιθοι, είναι ορισμένα μόνο απ’ όσα έδωσαν οι ανασκαφές των τελευταίων μηνών.

Τα επτά θαύματα της Αρχαίας Ελλάδας - Δείτε το βίντεο

Εκεί όπου αναπτύχθηκε ο μεγαλύτερος πολιτισμός που γνώρισε ποτέ η ανθρωπότητα.

Τέχνες, γράμματα, επιστήμες, πολιτική και όχι μόνο…

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε τα επτά θαύματα της Αρχαίας Ελλάδας.


Τα Μυστήρια του Όρους Νεμρώδ

Το όρος Νεμρώδ (νυν Nemrut Dag) είναι ένας τεράστιος όγκος, στην οροσειρά του Ανατολικού Ταύρου (νυν στην νότια Τουρκία), κοντά στην αρχαία τειχισμένη ελληνική πόλη Πέρρη (νυν Adiyaman, Σαμόσατα / Samsat). Στην περιοχή έχει βρεθεί ανθρώπινη κατοίκηση 40.000 χρόνων...

Το όρος φιλοξενεί ένα παναρχαίο συγκρότημα, το οποίο εκτίσθη από τον 4ο, και αναμφισβήτητα τον πιο διάσημο βασιλιά της Κομμαγηνής / Commagene, τον Αντίοχο Α΄ τον Θεό (1ο αι. π.Χ.)! Στην μυθολογία και παράδοση των Αρμενίων, ο θρύλος λέει, ότι ο Χάικ / Hayk ενίκησε τον βασιλιά Νεμρώδ / Nimrod (ο οποίος αναφέρεται και στην Βίβλο και στο Κοράνι και από κάποιους ταυτίζεται με τον Βήλο / Bel) και τον έθαψε σε αυτά τα βουνά!

Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2018

Η ανακάλυψη μιας χαμένη πόλης στην Ελαφόνησο

Μετά από αυτήν την ανακάλυψη θεωρώ πως εξηγούνται πολλά από τα ερωτήματα που είχα όπως γιατί δεν έχει σήμα  , γιατί υπήρχαν ρωγμές στη θάλασσα και γιατί ειναι το μεγαλύτερο κομμάτι ξηράς καλυμμένο με άμμο !!