Μελετώντας κανείς την Ελληνική Γλώσσα, διαπιστώνει εύκολα τον πλούτο της, την εκφραστικότητά της, την πολυπλοκότητα, καθώς και την διαχρονική της αξία. Η Μάριον Μακ Ντόναλντ, στο λεξικό «θησαυρός της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης» έχει καταγράψει έξι εκατομμύρια λέξεις που αναφέρονται μόνο στα διασωθέντα έργα των Αρχαίων Ελλήνων Συγγραφέων μας!
Αρχαία Ελλάς - Ιστορικές Αναδρομές στην Αρχαία Ελλάδα. Ζωντανεύουμε τον λαμπρότερο Πολιτισμό που γνώρισε η ανθρωπότητα με την δύναμη της γνώσης.
Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019
Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2019
Αρχαίες φράσεις που χρησιμοποιούμε και σήμερα
Με τον όρο αρχαία ελληνική γλώσσα αναφερόμαστε τη μορφή της ελληνικής γλώσσας, που ομιλούνταν κατά τους αρχαϊκούς χρόνους και την κλασική αρχαιότητα η ακόμη και στην ελληνιστική περίοδο. Η νέα ελληνική γλώσσα αποτελεί σαφώς συνέχεια της αρχαίας και εξέλιξή της. Ωστόσο υπάρχουν πολλές αρχαίες φράσεις που χρησιμοποιούμε αυτούσιες ακόμη και σήμερα.
Ας δούμε μερικές χαρακτηριστικές από αυτές:
Ας δούμε μερικές χαρακτηριστικές από αυτές:
Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2019
Η καταδρομική επίθεση των Ελλήνων εναντίον των Περσών
Οι Περσικοί Πόλεμοι δεν τελείωσαν με τη ναυμαχία της Σαλαμίνας το 480 π. Χ καθώς παρά τη συντριβή τους, οι Πέρσες δεν εγκατέλειψαν αμέσως τον ελλαδικό χώρο. Όσα πλοία δεν είχαν καταστραφεί κατέπλευσαν στην Κύμη και τη Σάμο, ενώ το πεζικό των Περσών, υπό τον Μαρδόνιο, πέρασε τον χειμώνα στη Θεσσαλία.
Οι Αθηναίοι επέστρεψαν στην πόλη τους από τη Σαλαμίνα, αλλά οι καταστροφές που είχαν προκαλέσει τα στρατεύματα του Ξέρξη ήταν εκτεταμένες και έπρεπε να δώσουν μάχη με τον χρόνο για να επισκευάσουν τα σπίτια τους, πριν αρχίσουν οι βροχές.
Η αρχηγεία του στόλου παρέμενε στα χέρια των Σπαρτιατών, οι οποίοι απέρριψαν την εισήγηση του Θεμιστοκλή για άμεση καταδίωξη των Περσών μετά τη Σαλαμίνα. Ο Μαρδόνιος έστειλε τον βασιλιά των Μακεδόνων Αλέξανδρο Α΄ να προτείνει ειρήνη στους Αθηναίους, με αντάλλαγμα την ανοικοδόμηση της πόλης και τη γενική αρχηγεία της Ελλάδας. Σε διαφορετική περίπτωση απειλούσε ότι θα κατέστρεφε την πόλη.
Οι Αθηναίοι επέστρεψαν στην πόλη τους από τη Σαλαμίνα, αλλά οι καταστροφές που είχαν προκαλέσει τα στρατεύματα του Ξέρξη ήταν εκτεταμένες και έπρεπε να δώσουν μάχη με τον χρόνο για να επισκευάσουν τα σπίτια τους, πριν αρχίσουν οι βροχές.
Η αρχηγεία του στόλου παρέμενε στα χέρια των Σπαρτιατών, οι οποίοι απέρριψαν την εισήγηση του Θεμιστοκλή για άμεση καταδίωξη των Περσών μετά τη Σαλαμίνα. Ο Μαρδόνιος έστειλε τον βασιλιά των Μακεδόνων Αλέξανδρο Α΄ να προτείνει ειρήνη στους Αθηναίους, με αντάλλαγμα την ανοικοδόμηση της πόλης και τη γενική αρχηγεία της Ελλάδας. Σε διαφορετική περίπτωση απειλούσε ότι θα κατέστρεφε την πόλη.
Η γέννηση του Αλέξανδρου και το όνειρο της Ολυμπιάδος και του Φιλίππου
... ἡ μὲν οὖν νύμφη πρὸ τῆς νυκτός, ᾗ συνείρχθησαν εἰς τὸν θάλαμον, ἔδοξε βροντῆς γενομένης ἐμπεσεῖν αὐτῆς τῇ γαστρὶ κεραυνόν, ἐκ δὲ τῆς πληγῆς πολὺ πῦρ ἀναφθέν, εἶτα ῥηγνύμενον εἰς φλόγας πάντῃ φερομένας διαλυθῆναι. Ὁ δὲ Φίλιππος ὑστέρῳ χρόνῳ μετὰ τὸν γάμον εἶδεν ὄναρ αὑτὸν ἐπιβάλλοντα σφραγῖδα τῇ γαστρὶ τῆς γυναικός· ἡ δὲ γλυφὴ τῆς σφραγῖδος ὡς ᾤετο λέοντος εἶχεν εἰκόνα.(ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ)
Τα σενάρια για τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Δολοφονία ή ασθένεια;
Το 323 π.Χ. ο Μέγας Αλέξανδρος επέστρεψε στη Βαβυλώνα, το κέντρο της νέας αυτοκρατορίας του. Είχε υποσχεθεί να επισκεφτεί τη γιορτή ενός γνωστού στις 29 Μαΐου. Το πρωί εκείνης της ημέρας, παραπονέθηκε ότι δεν ένιωθε καλά. Ωστόσο, πήγε στη γιορτή παρά την αδιαθεσία και ως γνήσιος Μακεδόνας στρατιώτης ήπιε πολύ αλκοόλ. Την επόμενη μέρα είχε ανεβάσει υψηλό πυρετό.
Η υγεία του δεν επανήλθε ποτέ και πέθανε 11 μέρες μετά, στις 10 Ιουνίου του 323 π.Χ. Οι μελετητές δεν μπορούν να συμφωνήσουν αν ήταν αποτέλεσμα κάποιας ασθένειας ή αν ο Αλέξανδρος δηλητηριάστηκε. Αν δηλητηριάστηκε δεν γνωρίζουν από ποιον και με ποια ουσία. Κι αν ήταν απλώς μία ασθένεια, δεν ξέρουν ποια ήταν αυτή.
Η υγεία του δεν επανήλθε ποτέ και πέθανε 11 μέρες μετά, στις 10 Ιουνίου του 323 π.Χ. Οι μελετητές δεν μπορούν να συμφωνήσουν αν ήταν αποτέλεσμα κάποιας ασθένειας ή αν ο Αλέξανδρος δηλητηριάστηκε. Αν δηλητηριάστηκε δεν γνωρίζουν από ποιον και με ποια ουσία. Κι αν ήταν απλώς μία ασθένεια, δεν ξέρουν ποια ήταν αυτή.
Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2019
Πως ο Άρπαλος κατάκλεψε τον Μέγα Αλέξανδρο. Τα ‘’Αρπάλεια χρήματα’’ εξαγοράζουν τους πάντες στην Αθήνα
Έχετε μήπως ακουστά για τα «Αρπάλεια χρήματα»; Ήταν αυτά που εξευτέλισαν τον περίφημο ρήτορα της αρχαιότητας Δημοσθένη, ηγέτη της αντι-Μακεδονικής πτέρυγας στην Αθήνα. Οι συμπατριώτες τον κατηγόρησαν ότι έβαλε το χεράκι του στο πουγκί και τσίμπησε μερικά απ’ αυτά. Τον Άρπαλο έστω, τον θυμάστε απ’ το σχολείο; Ήταν ένας από τους μεγαλύτερους καταχραστές της αρχαιότητας, ο οποίος κατάκλεψε τον Αλέξανδρο τον Μέγα.
Ο Άρπαλος ήταν παιδικός φίλος του Αλέξανδρου από την Μακεδονία, τον ακολούθησε στην εκστρατεία κατά των Περσών, αλλά επειδή είχε κάποια αναπηρία και δεν μπορούσε να πολεμήσει, ο βασιλιάς τον έκανε υπουργό οικονομικών. Στα συστήματα εξουσίας, πάντα υπάρχουν θέσεις για έναν έμπιστο άνθρωπο, ακόμα κι αν δεν είναι τόσο ηρωικές όσο άλλες.
Ο Άρπαλος ήταν παιδικός φίλος του Αλέξανδρου από την Μακεδονία, τον ακολούθησε στην εκστρατεία κατά των Περσών, αλλά επειδή είχε κάποια αναπηρία και δεν μπορούσε να πολεμήσει, ο βασιλιάς τον έκανε υπουργό οικονομικών. Στα συστήματα εξουσίας, πάντα υπάρχουν θέσεις για έναν έμπιστο άνθρωπο, ακόμα κι αν δεν είναι τόσο ηρωικές όσο άλλες.
Οι διεφθαρμένοι εφοριακοί έπιναν κώνειο και οι φτωχοί απαλλάσσονταν από τους φόρους. Το φορολογικό σύστημα στην αρχαία Αθήνα
Οι Αθηναίοι πολίτες επιδείκνυαν μία απέχθεια προς τους άμεσους φόρους, σε ό,τι βεβαίως αφορούσε τους ίδιους. Το φορολογικό σύστημα των αρχαίων φαίνεται πως ήταν δίκαιο, αλλά πολύ αυστηρό.
Οι Αθηναίοι ήταν φιλοσοφημένοι άνθρωποι. Δεν ήθελαν λίγα από τους πολλούς, αλλά πολλά από τους λίγους.
Αυτοί που κατά κανόνα έβαζαν «βαθιά το χέρι» στο χιτώνιό τους ήταν οι εύποροι. Για να γίνονται όλα δημοκρατικά, δηλαδή δίκαια, χωρίζονταν σε κατηγορίες φορολογουμένων ανάλογα με τα εισοδηματικά κριτήριά τους. Κι όμως, η γκρίνια και τα παράπονα για άδικη φορολογία ίσχυαν από τότε. Γι’ αυτό, σε πολλά κείμενα του Αριστοφάνη, που σώζονται μέχρι σήμερα, υπάρχουν καυστικά και σατυρικά σχόλια για το φορολογικό σύστημα.
Οι Αθηναίοι ήταν φιλοσοφημένοι άνθρωποι. Δεν ήθελαν λίγα από τους πολλούς, αλλά πολλά από τους λίγους.
Αυτοί που κατά κανόνα έβαζαν «βαθιά το χέρι» στο χιτώνιό τους ήταν οι εύποροι. Για να γίνονται όλα δημοκρατικά, δηλαδή δίκαια, χωρίζονταν σε κατηγορίες φορολογουμένων ανάλογα με τα εισοδηματικά κριτήριά τους. Κι όμως, η γκρίνια και τα παράπονα για άδικη φορολογία ίσχυαν από τότε. Γι’ αυτό, σε πολλά κείμενα του Αριστοφάνη, που σώζονται μέχρι σήμερα, υπάρχουν καυστικά και σατυρικά σχόλια για το φορολογικό σύστημα.
Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2019
Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2019
Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2019
Μέγας Αλέξανδρος : Η έκλειψη σελήνης πριν την αποφασιστική μάχη στα Γαυγαμηλα
Η μάχη στα Γαυγαμηλα ήταν η πιο αποφασιστική μάχη που έδωσε ο Μέγας Αλέξανδρος εναντίον των Περσών. Συνήφθη την 1η Οκτωβρίου 331 π.Χ. στα Γαυγάμηλα, μία πεδινή περιοχή, την οποία μπορούμε να την προσδιορίσουμε σήμερα μεταξύ Μοσούλης και Αρμπίλ στο Ιράκ. Ο Δαρείος διάλεξε την ανοιχτή πεδιάδα των Γαυγαμήλων, προκειμένου να αντιπαρατεθεί για δεύτερη φορά με τον Αλέξανδρο.
Εκεί, η τεράστια περσική στρατιά θα μπορούσε να ελιχθεί με άνεση και να εκμεταλλευτεί τον όγκο της. Ο Αλέξανδρος έφθασε στο πεδίο της μάχης στα τέλη Σεπτεμβρίου, αφού οι δυνάμεις του διάβηκαν τον Τίγρη και τον Ευφράτη, χωρίς να συναντήσουν την παραμικρή αντίσταση.
Εκεί, η τεράστια περσική στρατιά θα μπορούσε να ελιχθεί με άνεση και να εκμεταλλευτεί τον όγκο της. Ο Αλέξανδρος έφθασε στο πεδίο της μάχης στα τέλη Σεπτεμβρίου, αφού οι δυνάμεις του διάβηκαν τον Τίγρη και τον Ευφράτη, χωρίς να συναντήσουν την παραμικρή αντίσταση.
Δημόκριτος : Το μυστικό της καλής ζωής από τον «Γελαστό Φιλόσοφο»
Ποιο είναι το σπουδαιότερο πράγμα στη ζωή; Τι αξίζει να επιδιώξουμε πάση θυσία; Μπορεί να είναι απλώς η ευθυμία;
Μήπως είναι η αγάπη, η επιτυχία, ο πλούτος, η οικογένεια, η δόξα; Ο καθένας μπορεί να δώσει μία διαφορετική απάντηση σε αυτή την ερώτηση, γιατί βέβαια, για τον καθένα ίσως το σπουδαιότερο πράγμα να είναι κάτι διαφορετικό. Μήπως όμως υπάρχει κάτι που θα ταίριαζε με βεβαιότητα σε κάθε άνθρωπο;
Έτσι ισχυριζόταν ο φιλόσοφος και επιστήμονας Δημόκριτος, ο οποίος έζησε από το 460 περ. έως το 370 Π.Κ.Χ.. Θα τον έχετε ίσως ακουστά για την ατομική του θεωρία, που ήταν πρωτοποριακή για την εποχή του. Τα σωματίδια της ύλης, όμως, δεν ήταν το μόνο που απασχολούσε τον Δημόκριτο. Στο ερώτημα που θέσαμε στην αρχή, ο Δημόκριτος απαντά «η ευθυμία», την οποία αξιολογεί ως το ύψιστο καλό.
Πρώτ’ απ’ όλα, όπως όλοι γνωρίζουμε, κανείς δεν μπορεί να εργαστεί, να διασκεδάσει, να επιτύχει οτιδήποτε στη ζωή του, αν έχει καταβληθεί από άγχος. Γνωρίζουμε επίσης ότι το άγχος προκαλείται από την ανησυχία.
Μήπως είναι η αγάπη, η επιτυχία, ο πλούτος, η οικογένεια, η δόξα; Ο καθένας μπορεί να δώσει μία διαφορετική απάντηση σε αυτή την ερώτηση, γιατί βέβαια, για τον καθένα ίσως το σπουδαιότερο πράγμα να είναι κάτι διαφορετικό. Μήπως όμως υπάρχει κάτι που θα ταίριαζε με βεβαιότητα σε κάθε άνθρωπο;
Έτσι ισχυριζόταν ο φιλόσοφος και επιστήμονας Δημόκριτος, ο οποίος έζησε από το 460 περ. έως το 370 Π.Κ.Χ.. Θα τον έχετε ίσως ακουστά για την ατομική του θεωρία, που ήταν πρωτοποριακή για την εποχή του. Τα σωματίδια της ύλης, όμως, δεν ήταν το μόνο που απασχολούσε τον Δημόκριτο. Στο ερώτημα που θέσαμε στην αρχή, ο Δημόκριτος απαντά «η ευθυμία», την οποία αξιολογεί ως το ύψιστο καλό.
Πρώτ’ απ’ όλα, όπως όλοι γνωρίζουμε, κανείς δεν μπορεί να εργαστεί, να διασκεδάσει, να επιτύχει οτιδήποτε στη ζωή του, αν έχει καταβληθεί από άγχος. Γνωρίζουμε επίσης ότι το άγχος προκαλείται από την ανησυχία.
Από τι πέθανε τελικά ο Μέγας Αλέξανδρος: Ήταν ζωντανός για 6 μέρες αφότου τον νόμιζαν νεκρό;
Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε στη Βαβυλώνα το 323 π.Χ., το σώμα του δεν άρχισε να δείχνει σημάδια αποσύνθεσης για έξι ολόκληρες ημέρες, σύμφωνα με ιστορικές καταγραφές.
Για τους αρχαίους Έλληνες, αυτό επιβεβαίωσε κάτι που όλοι σκέφτονταν για τον νεαρό βασιλιά της Μακεδονίας, αλλά και κάτι που φέρεται να πίστευε και ίδιος ο Μέγας Αλέξανδρος για τον εαυτό του: ότι δεν ήταν συνηθισμένος άνθρωπος, αλλά θεός.
Με τις κατακτήσεις του είχε δημιουργήσει μια αυτοκρατορία που εκτεινόταν από τα Βαλκάνια μέχρι το σύγχρονο Πακιστάν. Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν έτοιμος για μια ακόμα πολεμική εισβολή, όταν αρρώστησε ξαφνικά και πέθανε σε ηλικία 32 χρόνων μετά από 12 μέρες εξοντωτικών πόνων.
Για τους αρχαίους Έλληνες, αυτό επιβεβαίωσε κάτι που όλοι σκέφτονταν για τον νεαρό βασιλιά της Μακεδονίας, αλλά και κάτι που φέρεται να πίστευε και ίδιος ο Μέγας Αλέξανδρος για τον εαυτό του: ότι δεν ήταν συνηθισμένος άνθρωπος, αλλά θεός.
Με τις κατακτήσεις του είχε δημιουργήσει μια αυτοκρατορία που εκτεινόταν από τα Βαλκάνια μέχρι το σύγχρονο Πακιστάν. Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν έτοιμος για μια ακόμα πολεμική εισβολή, όταν αρρώστησε ξαφνικά και πέθανε σε ηλικία 32 χρόνων μετά από 12 μέρες εξοντωτικών πόνων.
Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2019
Ένα εκπληκτικό έγχρωμο Ντοκιμαντέρ που αφορά την Αρχαία Κόρινθο το 1947
Eνα μέρος από ένα εκπληκτικό έγχρωμο Ντοκιμαντέρ της Αμερικάνικης Σχολής Κλασικών Σπουδών που αφορά την Αρχ. Κόρινθο. Η σκηνοθεσία είναι του έγκριτου Αρχαιολόγου, που αφιέρωσε τη ζωή του στην Αρχ. Κόρινθο, Oscar Broneer , ενώ για τον τεχνικό εξοπλισμό, φρόντισε ο τότε Ελληνοαμερικανός πρόεδρος της FOX STUDIOS, Spyros Skouras (από την Ηλία) .
Εντυπωσιάζει η ευαισθησία αλλά και ο σεβασμός όχι μόνο για τον αρχαίο πολιτισμό αλλά και για τους κατοίκους είτε δουλεύουν στις ανασκαφές, είτε για τους καθημερινούς ανθρώπους που ζουν τη δύσκολη -μετά τον πόλεμο- ζωή τους...
Εντυπωσιάζει η ευαισθησία αλλά και ο σεβασμός όχι μόνο για τον αρχαίο πολιτισμό αλλά και για τους κατοίκους είτε δουλεύουν στις ανασκαφές, είτε για τους καθημερινούς ανθρώπους που ζουν τη δύσκολη -μετά τον πόλεμο- ζωή τους...
Αφηγείται, μια τραγική ιστορία, η ζωφόρος του Παρθενώνα;
Η ζωφόρος του Παρθενώνα απεικονίζει τη θυσία της κόρης του Ερεχθέως και όχι την πομπή των Μεγάλων Παναθηναίων, υποστηρίζει μια νέα έρευνα.
Εδώ και 230 χρόνια, η παράσταση που κοσμεί την 160 μέτρων ζωφόρο του Παρθενώνα, ενός κτίσματος με τη μεγαλύτερη επιρροή στην αρχιτεκτονική του δυτικού κόσμου, φαινόταν αρκετά απλή. Όλοι δέχονταν ότι απεικονίζει την πομπή των Μεγάλων Παναθηναίων που γίνονταν κάθε τέσσερα χρόνια προς τιμήν της θεάς Αθηνάς, στην οποία άλλωστε είναι αφιερωμένος ο Παρθενώνας.
Αλλά μια συγκλονιστική ανακάλυψη, σε συνδυασμό με τις μούμιες της Αιγύπτου, μετά από μελέτες που έγιναν πάνω στη ζωφόρο του Παρθενώνα, θέτει υπό αμφισβήτηση τις ιδέες που είχαμε έως τώρα γι’ αυτό το 2.500 ετών αρχιτεκτονικό αριστούργημα. Αυτό υποστηρίζει η αρχαιολόγος και καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, Τζόαν Κόνελυ στο βιβλίο της The Parthenon Enigma (εκδ. Knopf).
Εδώ και 230 χρόνια, η παράσταση που κοσμεί την 160 μέτρων ζωφόρο του Παρθενώνα, ενός κτίσματος με τη μεγαλύτερη επιρροή στην αρχιτεκτονική του δυτικού κόσμου, φαινόταν αρκετά απλή. Όλοι δέχονταν ότι απεικονίζει την πομπή των Μεγάλων Παναθηναίων που γίνονταν κάθε τέσσερα χρόνια προς τιμήν της θεάς Αθηνάς, στην οποία άλλωστε είναι αφιερωμένος ο Παρθενώνας.
Αλλά μια συγκλονιστική ανακάλυψη, σε συνδυασμό με τις μούμιες της Αιγύπτου, μετά από μελέτες που έγιναν πάνω στη ζωφόρο του Παρθενώνα, θέτει υπό αμφισβήτηση τις ιδέες που είχαμε έως τώρα γι’ αυτό το 2.500 ετών αρχιτεκτονικό αριστούργημα. Αυτό υποστηρίζει η αρχαιολόγος και καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, Τζόαν Κόνελυ στο βιβλίο της The Parthenon Enigma (εκδ. Knopf).
Ολοταχώς προς την συμφορά του Χρήστου Γιανναρά
Η τραγωδία μας των Ελλήνων σήμερα είναι ότι αντιλαμβανόμαστε τα όσα συμβαίνουν όχι με τη λογική μας, την κριτική λειτουργία του νου μας, αλλά με την παθητική κατανάλωση εντυπώσεων. Αυτή η απλή φρασούλα, που μπορεί να την εκλάβει κανείς σαν «σχήμα λόγου» ή έκφραση ρητορική, συνοψίζει μια συλλογική συμφορά.
Όσοι αναλαμβάνουν, χρυσοπληρωμένοι, να μετασκευάσουν αυτά που πραγματικά συμβαίνουν σε τεχνουργημένες «εντυπώσεις», με αντεστραμμένη την εικόνα της πραγματικότητας, είναι σπουδαγμένοι παραχαράκτες, περιζήτητοι στην «αγορά» –χάρη σε αυτούς οι παραγωγικές και ανταλλακτικές σχέσεις έχουν μετασχηματιστεί σε αρένα πολυμήχανης πανουργίας και απατεωνίας.
Έχουν την ικανότητα (και τις τεχνικές) να παρουσιάζουν το «αρνητικό» της φωτογραφίας σαν να είναι το θετικό: το άσπρο μαύρο, το μαύρο άσπρο. Εξουσιάζουν οι απατεώνες τις τηλεοπτικές οθόνες παραμυθιάζοντας με τερατώδη καμουφλαρισμένα ψεύδη, εκατομμύρια πολιτών, έγκαιρα ευνουχισμένων από τη σχολική τους «παιδεία». Οι τηλεοπτικές εντυπώσεις «μεταβολίζονται» άσκεπτα, άκριτα, παθητικά, σε «πολιτικές πεποιθήσεις».
Όσοι αναλαμβάνουν, χρυσοπληρωμένοι, να μετασκευάσουν αυτά που πραγματικά συμβαίνουν σε τεχνουργημένες «εντυπώσεις», με αντεστραμμένη την εικόνα της πραγματικότητας, είναι σπουδαγμένοι παραχαράκτες, περιζήτητοι στην «αγορά» –χάρη σε αυτούς οι παραγωγικές και ανταλλακτικές σχέσεις έχουν μετασχηματιστεί σε αρένα πολυμήχανης πανουργίας και απατεωνίας.
Έχουν την ικανότητα (και τις τεχνικές) να παρουσιάζουν το «αρνητικό» της φωτογραφίας σαν να είναι το θετικό: το άσπρο μαύρο, το μαύρο άσπρο. Εξουσιάζουν οι απατεώνες τις τηλεοπτικές οθόνες παραμυθιάζοντας με τερατώδη καμουφλαρισμένα ψεύδη, εκατομμύρια πολιτών, έγκαιρα ευνουχισμένων από τη σχολική τους «παιδεία». Οι τηλεοπτικές εντυπώσεις «μεταβολίζονται» άσκεπτα, άκριτα, παθητικά, σε «πολιτικές πεποιθήσεις».
Οι Φιλισταίοι ήταν Έλληνες λένε αρχαιολόγοι στο Ισραήλ
Eθελοντές και αρχαιολόγοι, εργάζονται στις ανασκαφές στο Τελ ελ- Σάφι, στο νότιο Ισραήλ. Στα ερείπια μιας αρχαίας μητρόπολης στο νότιο Ισραήλ, οι αρχαιολόγοι συνθέτουν την ιστορία ενός λαού που θυμόμαστε κυρίως ως τους «ΚΑΚΟΥΣ» της εβραϊκής Βίβλου.
Η πόλη της Γαθ, όπου οι ετήσιες ανασκαφές ξεκίνησαν αυτή την εβδομάδα, βοηθά τους μελετητές να δώσουν ένα πιο διαφοροποιημένο πορτρέτο των Φιλισταίων, οι οποίοι εμφανίζονται στην βιβλική ιστορία ως οι ΑΙΩΝΙΟΙ εχθροί των Ισραηλιτών.
Περίπου τρεις χιλιάδες χρόνια πριν, η Γαθ ήταν στα σύνορα μεταξύ των Φιλισταίων, οι οποίοι κατέλαβαν τη Μεσογειακή παράκτια πεδιάδα και των Ισραηλιτών, που έλεγχαν τους λόφους της ενδοχώρας . Ο πιο διάσημος κάτοικος της πόλης, σύμφωνα με το βιβλίο του Σαμουήλ, ήταν ο Γολιάθ – ο γίγαντας πολεμιστής που έπεσε απρόσμενα από το νεαρό βοσκό Δαβίδ και σφεντόνα του. (Σημείωση: ΓΟΛΙΑΘ, εβραϊκός τύπος του Ελληνικού ονόματος ΚΑΛΕΑΔΗΣ).
Η πόλη της Γαθ, όπου οι ετήσιες ανασκαφές ξεκίνησαν αυτή την εβδομάδα, βοηθά τους μελετητές να δώσουν ένα πιο διαφοροποιημένο πορτρέτο των Φιλισταίων, οι οποίοι εμφανίζονται στην βιβλική ιστορία ως οι ΑΙΩΝΙΟΙ εχθροί των Ισραηλιτών.
Περίπου τρεις χιλιάδες χρόνια πριν, η Γαθ ήταν στα σύνορα μεταξύ των Φιλισταίων, οι οποίοι κατέλαβαν τη Μεσογειακή παράκτια πεδιάδα και των Ισραηλιτών, που έλεγχαν τους λόφους της ενδοχώρας . Ο πιο διάσημος κάτοικος της πόλης, σύμφωνα με το βιβλίο του Σαμουήλ, ήταν ο Γολιάθ – ο γίγαντας πολεμιστής που έπεσε απρόσμενα από το νεαρό βοσκό Δαβίδ και σφεντόνα του. (Σημείωση: ΓΟΛΙΑΘ, εβραϊκός τύπος του Ελληνικού ονόματος ΚΑΛΕΑΔΗΣ).
Ο Πειραιάς στην αρχαιότητα ήταν νησί. Εκεί δημιουργήθηκε το πρώτο σχέδιο πόλης. Τον ισοπέδωσαν οι Ρωμαίοι μετά από προδοσία των σκλάβων
Ο Πειραιάς ήταν κάποτε νησί. Σύμφωνα με μελέτες, μέχρι και το 1.550 π.Χ., ο Πειραιάς χωριζόταν από την Αττική με μία λιμνοθάλασσα. Έτσι πήρε και το όνομά του, «Πειραιεύς», η οποία προέρχεται από τη λέξη «πορθμέας», «πέρασμα» ή «περαιώ», που σημαίνει «μεταφέρω απέναντι». Ο «πορθμέας» δεν ήταν άλλος απ’ τον βαρκάρη, ο οποίος περνούσε τον κόσμο από τις ακτές της Αττικής στις ακτές του Πειραιά.
Η θαλάσσια λωρίδα ξεκινούσε από την περιοχή του Νέου Φαλήρου, περνούσε από τα Καμίνια και κατέληγε περίπου στο σημείο όπου βρίσκεται σήμερα ο σταθμός ΗΣΑΠ Πειραιώς.
Σταδιακά, συνδέθηκε με την Αττική, εξαιτίας προσχώσεων που μετέφεραν τα ποτάμια Κηφισός και Ιλισσός.
Η θαλάσσια λωρίδα ξεκινούσε από την περιοχή του Νέου Φαλήρου, περνούσε από τα Καμίνια και κατέληγε περίπου στο σημείο όπου βρίσκεται σήμερα ο σταθμός ΗΣΑΠ Πειραιώς.
Σταδιακά, συνδέθηκε με την Αττική, εξαιτίας προσχώσεων που μετέφεραν τα ποτάμια Κηφισός και Ιλισσός.
Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2019
Επιστολή του Stefen G. Miller: "Παιονία..όχι Μακεδονία"
Ο διάσημος Αμερικανός Καθηγητής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλευ Στέφεν Μίλλερ, με… μνημειώδη επιστολή του, προς το επίσημο Περιοδικό του Αμερικανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου «Archaeology Magazine», ξεσκεπάζει τους σφετεριστές της Ιστορικής Αλήθειας και με αδιαμφισβήτητα επιστημονικά επιχειρήματα, καταρρίπτει απόλυτα τους ισχυρισμούς των Σκοπίων, περί του δήθεν δικαιώματός τους να αποκαλούνται «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» και «ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ»!...
Ειδικότερα, ο διάσημος Καθηγητής, με αφορμή προκλητικό άρθρο του Δημοσιογράφου Matthew Brunwasser για τα Σκόπια, υπό τον τίτλο «Letter From Macedonia: Owning Alexander», που δημοσιεύθηκε στο προηγούμενο τεύχος Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου του καταξιωμένου αμερικανικού περιοδικού «Archaeology», ανατρέπει με γραπτή επιστολή του το «θεμελιώδες ιδεολόγημα» των Σκοπίων, τεκμηριώνοντας πως η περιοχή εκείνη ήταν η Παιονία και πως δεν έχουν δικαίωμα άρα οι σημερινοί Σκοπιανοί κάτοικοί της, να αποκαλούν το κράτος τους «Μακεδονία», αλλά ούτε και τους εαυτούς τους «Μακεδόνες», όπως δεν μπορούν να το κάνουν λόγου χάρη και «οι Αιγύπτιοι»!
Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2019
Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019
Απίστευτες λεπτομέρειες από την καθημερινή ζωή των λαών της αρχαιότητας
To 2000 π.Χ. οι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν ένα είδος προφυλακτικού, φτιαγμένο από μεμβράνη που έπαιρναν από κροκόδειλους. Το 62 π.Χ.ο Νέρωνας έστειλε σκλάβους στα Απέννινα Όρη για να του φέρουν φρέσκο χιόνι. Όταν επέστρεψαν οι σκλάβοι, ο Νέρωνας πήρε το χιόνι,πρόσθεσε φρούτα και μέλι και το έφαγε σαν παγωτό. Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέλι είναι το μόνο τρόφιμο που δεν χαλάει.
Το αίνιγμα της Σφίγγας
«Τί εστιν ό μίαν έχον φωνήν τετράπουν και δίπουν και τρίπουν γίνεται;» . Αυτό ήταν το αίνιγμα που έβαζε η Σφίγγα σε όποιον περνούσε από το δρόμο της. Είναι σαφές από το μύθο. Όποιος δεν απαντά, καταδικάζεται σε θάνατο. Γκρεμίζεται στα τάρταρα της ανυπαρξίας.
Ο καιρός περνά, μα απάντηση δε μπορεί να δώσει κανείς. Πλήθος οι νεκροί που δεν γνώρισαν την αλήθεια. Κάποτε όμως περνά από εκεί κι ο Οιδίποδας, ο αληθινά σοφός.
Ο καιρός περνά, μα απάντηση δε μπορεί να δώσει κανείς. Πλήθος οι νεκροί που δεν γνώρισαν την αλήθεια. Κάποτε όμως περνά από εκεί κι ο Οιδίποδας, ο αληθινά σοφός.
Αυτά είναι τα 587 μνημεία που διεκδικεί το Υπερταμείο [λίστα]
Η Κνωσός, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, οι προμαχώνες από το Ενετικό Κάστρο του Ηρακλείου, το Κάστρο της Χίου, η Σπιναλόγκα, η Ακρόπολη της Σπάρτης, ο Τάφος του Λεωνίδα, το Βυζαντινό Κάστρο των Τρικάλων, το Φρούριο Φιρκά, τα Ενετικά Νεώρια των Χανίων, το Υστερομινωικό Νεκροταφείο των Αρμένων, η Ροτόντα (μνημείο UNESCO), η Αχειροποίητος (μνημείο UNESCO), ο Λευκός Πύργος, το ανάκτορο του Γαλέριου στην πλατεία Ναυαρίνου, το δάσος του Σέιχ Σου, το Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Ρωμαϊκό Στάδιο Αμφιθέατρο των Πατρών, το Κάστρο της Πάτρας, το Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας, ο αρχαιολογικός χώρος των Αιγών και οι βασιλικοί τάφοι της Βεργίνας, ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων (μνημείο UNESCO), το Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας, ο αρχαιολογικός χώρος στο Λευκαντί στην Εύβοια, το Ακρωτήρι της Σαντορίνης, ο αρχαιολογικός χώρος της Ελευσίνας, η Ηετιώνεια Πύλη στον Πειραιά.
Άμφισσα η ερωμένη του θεού Απόλλωνα
Η ιστορία της Άμφισσας ξεκινάει από την αρχαιότητα, αφού κατοικείτο από τους πανάρχαιους χρόνους όπως μαρτυρούν τα "Κυκλώπεια Τείχη" της Ακρόπολής της αλλά και η αναφορά του Παυσανία σε δύο αξιομνημόνευτους τάφους που υπήρχαν στην πόλη, της Άμφισσας και του Ανδραίμονος, που ήταν πατέρας του βασιλέα των Αιτωλών και ήρωα του Τρωικού πολέμου, Θόαντος. Η Άμφισσα αποτελούσε μεγάλη πόλη-κράτος και πρωτεύουσα των Εσπερίων ή Οζολών Λοκρών. Ο Ηρόδοτος την αναφέρει ως "ύπερθεν του Κρισαίου πεδίου".
Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2019
Οι κακοί οιωνοί που προμήνυαν τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ο δραπέτης που έκατσε στον θρόνο του και ο ναύτης που αποκεφαλίστηκε
Λίγο πριν από τον θάνατο του Μεγάλου Αλέξανδρου κακοί οιωνοί προοικονομούσαν το θλιβερό γεγονός. Κάποιοι ιστορικοί όμως πιστεύουν ότι τα σημάδια επινοήθηκαν μετά τον θάνατό του. Άλλοι υποστήριξαν ότι κατασκευάστηκαν πριν να πεθάνει από εκείνους που ήθελαν να βγάλουν τον Μεγάλο Αλέξανδρο από τη μέση, ώστε να δείξουν ότι ο θάνατός του οφειλόταν σε θεϊκά ή φυσικά αίτια.
Καθώς ο Μέγας Αλέξανδρος επέστρεφε στη Βαβυλώνα το 323 π.Χ., όπου άφησε την τελευταία του πνοή, το καράβι πέρασε μέσα από βάλτους, όπου παραμόνευε ο κίνδυνος της ελονοσίας. Ο Μέγας Αλέξανδρος χειριζόταν τον μοχλό που κατεύθυνε το καράβι. Κάποια στιγμή ένας δυνατός άνεμος του πήρε το καπέλο με τη βασιλική μπλε και λευκή κορδέλα που φορούσε για τον ήλιο.
Καθώς ο Μέγας Αλέξανδρος επέστρεφε στη Βαβυλώνα το 323 π.Χ., όπου άφησε την τελευταία του πνοή, το καράβι πέρασε μέσα από βάλτους, όπου παραμόνευε ο κίνδυνος της ελονοσίας. Ο Μέγας Αλέξανδρος χειριζόταν τον μοχλό που κατεύθυνε το καράβι. Κάποια στιγμή ένας δυνατός άνεμος του πήρε το καπέλο με τη βασιλική μπλε και λευκή κορδέλα που φορούσε για τον ήλιο.
Μαρκιανή: Ο σπάνιος προϊστορικός οικισμός της Αμοργού
Ο προϊστορικός οικισμός της Μαρκιανής βρίσκεται πάνω σε ένα μικρό λόφο ύψους 265 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας, στην περιοχή Νοτινά (στη νότια πλευρά του νησιού), κοντά στο δημόσιο δρόμο που ενώνει τη Χώρα με την Κάτω Μεριά.
Ο οικισμός ανακαλύφθηκε το 1985 από την καθηγήτρια Λ. Μαραγκού στα πλαίσια της συστηματικής έρευνας και καταγραφής των αρχαίων θέσεων της Αμοργού. Ίχνη κατοίκησης υπάρχουν, εκτός από την Πρωτοκυκλαδική εποχή, και για την Ελληνιστική και Ρωμαϊκή περίοδο.
Ο οικισμός ανακαλύφθηκε το 1985 από την καθηγήτρια Λ. Μαραγκού στα πλαίσια της συστηματικής έρευνας και καταγραφής των αρχαίων θέσεων της Αμοργού. Ίχνη κατοίκησης υπάρχουν, εκτός από την Πρωτοκυκλαδική εποχή, και για την Ελληνιστική και Ρωμαϊκή περίοδο.
Πώς βρέθηκαν οι Κρήτες τοξότες κάτω από τα τείχη της Θήβας πριν αρχίσει η εκστρατεία εναντίον των Περσών υπό την αρχηγία του Αλέξανδρου
Το 335 π.Χ. 500 Κρήτες τοξότες, συμπολεμούν με τους Μακεδόνες, εναντίον των Θηβαίων, που -βοηθούμενοι από τους Αθηναίους- είχαν ξεσηκωθεί εναντίον του βασιλιά της Μακεδονίας, μόλις κυκλοφόρησε η φήμη ότι είχε σκοτωθεί ο Αλέξανδρος. Στη σύγκρουση εκείνη έπεσαν 70 τοξότες και ο αρχηγός τους.
«...Και Ευρυβώτας τε ο Κρης πίπτει ο ταξιάρχης και αυτών των τοξοτών ες εβδομήκοντα…» (Αρριανός).
Μα πώς βρέθηκαν οι Κρήτες τοξότες κάτω από τα τείχη της Θήβας πριν αρχίσει η εκστρατεία εναντίον των Περσών υπό την αρχηγία του Αλέξανδρου, όπως είχε συμφωνηθεί στη συνέλευση της Κορίνθου το 336 π.Χ.;
Τους Κρητικούς δεν τους ενδιέφερε η απόφαση που πήραν όλες οι ελληνικές πόλεις εκτός της Σπάρτης [αφού οι Σπαρτιάτες απάντησαν πως το έθιμό τους είναι να αρχηγεύουν στον πόλεμο και όχι ν’ ακολουθούν άλλους: «...Ίδιον ημών είναι να άγωμεν και ουχί να αγώμεθα…»] να βοηθήσουν (με βαριά καρδιά!) τον Μακεδόνα στρατηλάτη.
«...Και Ευρυβώτας τε ο Κρης πίπτει ο ταξιάρχης και αυτών των τοξοτών ες εβδομήκοντα…» (Αρριανός).
Μα πώς βρέθηκαν οι Κρήτες τοξότες κάτω από τα τείχη της Θήβας πριν αρχίσει η εκστρατεία εναντίον των Περσών υπό την αρχηγία του Αλέξανδρου, όπως είχε συμφωνηθεί στη συνέλευση της Κορίνθου το 336 π.Χ.;
Τους Κρητικούς δεν τους ενδιέφερε η απόφαση που πήραν όλες οι ελληνικές πόλεις εκτός της Σπάρτης [αφού οι Σπαρτιάτες απάντησαν πως το έθιμό τους είναι να αρχηγεύουν στον πόλεμο και όχι ν’ ακολουθούν άλλους: «...Ίδιον ημών είναι να άγωμεν και ουχί να αγώμεθα…»] να βοηθήσουν (με βαριά καρδιά!) τον Μακεδόνα στρατηλάτη.
Οι μυστηριώδεις μάντεις στην Αρχαία Ελλάδα και στην εκστρατεία του Μέγα Αλέξανδρου
Το θρησκευτικό συναίσθημα ήταν πολύ έντονο στην αρχαιότητα και αυτό σήμαινε ουσιαστικά πως οι θεοί ήταν αυτοί που προμήνυαν το μέλλον. Οι στρατιές των αρχαίων Ελλήνων διέθεταν πάντοτε μάντεις και τα αναγκαία για τις θυσίες. Από τον κανόνα αυτό δεν μπορούσε να παρεκκλίνει ούτε ο στρατός του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που είχε στις τάξεις του πολλούς μάντεις.
Οι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί διέσωσαν τα ονόματα του Αρίστανδρου από την Τελμισσό, του Δημοφώντα, του Κλεομένη από τη Σπάρτη, και του Πυθαγόρα (ή Πειθαγόρα σύμφωνα με τα περισσότερα κείμενα) από την Αμφίπολη, ο οποίος έμεινε στην ιστορία γιατί ήταν αυτός που μάντεψε τόσο το θάνατο του Ηφαιστίωνα, όσο και το θάνατο του ίδιου του Αλεξάνδρου.
Οι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί διέσωσαν τα ονόματα του Αρίστανδρου από την Τελμισσό, του Δημοφώντα, του Κλεομένη από τη Σπάρτη, και του Πυθαγόρα (ή Πειθαγόρα σύμφωνα με τα περισσότερα κείμενα) από την Αμφίπολη, ο οποίος έμεινε στην ιστορία γιατί ήταν αυτός που μάντεψε τόσο το θάνατο του Ηφαιστίωνα, όσο και το θάνατο του ίδιου του Αλεξάνδρου.
Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2019
Δημοσθένης “προς Αθηναίους” πριν 2300 χρόνια
Δημοσθένους λέξεις… “Οι Ελληνικές πόλεις νοσούν… Οι πολιτευόμενοι και διαχειριστές των κοινών δωροδοκούνται και εξαγοράζονται. Κι όσο για τη μεγάλη Μάζα των πολιτών, είτε δεν αντιλαμβάνονται τα όσα διαπράττουν οι κυβερνώντες, είτε τα αντιλαμβάνονται αλλά δεν αντιδρούν, βυθισμένοι όπως είναι στη ραστώνη και την άνεση της καθημερινότητας…
Από τούτη την αρρώστια έχουν προσβληθεί παντού οι πάντες – απλώς, ο καθένας τρέφει την ψευδαίσθηση ότι η συμφορά δεν θα χτυπήσει τη δική του πόρτα, αλλά θα διασφαλίσει τα δικά του συμφέροντα εκμεταλλευόμενος τους κινδύνους των άλλων….
Κι ενώ κανονικά όλες οι συζητήσεις γίνονται πριν απ’ τα όποια γεγονότα, εσείς διαβουλεύεστε πάντα κατόπιν εορτής. Αφήσατε όλον αυτό τον καιρό να κυλήσει με συνεχείς αναβολές, μετάθεση των ελπίδων σας σε άλλους, αλληλοκατηγορίες και καταγγελίες. Αυτά συνεχίζετε να κάνετε και σήμερα…
Από τούτη την αρρώστια έχουν προσβληθεί παντού οι πάντες – απλώς, ο καθένας τρέφει την ψευδαίσθηση ότι η συμφορά δεν θα χτυπήσει τη δική του πόρτα, αλλά θα διασφαλίσει τα δικά του συμφέροντα εκμεταλλευόμενος τους κινδύνους των άλλων….
Κι ενώ κανονικά όλες οι συζητήσεις γίνονται πριν απ’ τα όποια γεγονότα, εσείς διαβουλεύεστε πάντα κατόπιν εορτής. Αφήσατε όλον αυτό τον καιρό να κυλήσει με συνεχείς αναβολές, μετάθεση των ελπίδων σας σε άλλους, αλληλοκατηγορίες και καταγγελίες. Αυτά συνεχίζετε να κάνετε και σήμερα…
Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2019
Θεόπετρα: Αποδεικνύει ότι η πρακτική της γεωργίας δεν ήρθε από την Ανατολή, αλλά αναπτύχθηκε επιτόπου
Το σπήλαιο της Θεόπετρας στην Καλαμπάκα είναι μια πολύτιμη κιβωτός πληροφοριών για την πορεία και τη ζωή του ...προϊστορικού ανθρώπου στην Ευρώπη.
Στην Καλαμπάκα εντοπίζεται ένα από τα σπουδαιότερα, από αρχαιολογικής άποψης, σπήλαια της Ευρώπης. Η Θεόπετρα είναι ένα φαινόμενο. Είναι η μόνη προϊστορική θέση του ελλαδικού χώρου με τόσο μεγάλη ακολουθία ανθρωπογενών επιχώσεων, που περιλαμβάνουν τη Μέση και την Ανώτερη Παλαιολιθική, τη Μεσολιθική και τη Νεολιθική εποχή.
Από τα πλέον συγκλονιστικά ευρήματα είναι τα αποτυπώματα ανθρώπινων ποδιών που χρονολογούνται 130.000 ετών και είναι εξαιρετικά σπάνια σε παγκόσμια κλίμακα.
Στην Καλαμπάκα εντοπίζεται ένα από τα σπουδαιότερα, από αρχαιολογικής άποψης, σπήλαια της Ευρώπης. Η Θεόπετρα είναι ένα φαινόμενο. Είναι η μόνη προϊστορική θέση του ελλαδικού χώρου με τόσο μεγάλη ακολουθία ανθρωπογενών επιχώσεων, που περιλαμβάνουν τη Μέση και την Ανώτερη Παλαιολιθική, τη Μεσολιθική και τη Νεολιθική εποχή.
Από τα πλέον συγκλονιστικά ευρήματα είναι τα αποτυπώματα ανθρώπινων ποδιών που χρονολογούνται 130.000 ετών και είναι εξαιρετικά σπάνια σε παγκόσμια κλίμακα.
Φιλίννιον και Μαχάτης. Πως ο απαγορευμένος έρωτας δύο νέων κατέληξε σε τραγωδία
Φιλίννιον και Μαχάτης. Έζησαν στην Αμφίπολη στα χρόνια του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου. Ερωτεύτηκαν παράφορα, αλλά τους χώρισε ένα προξενιό. Η κοπέλα πέθανε από τον καημό της, αλλά όταν ο αγαπημένος της εμφανίστηκε σπίτι της οι θεοί την ζωντάνεψαν για να ξανασυναντηθούν. Έτσι δημιουργήθηκε ο θρύλος της γυναίκας βρυκόλακα που βγήκε από το τάφο της.
Τα γεγονότα διαδραματίζονται στην Αμφίπολη τον 4ο αι. π.Χ., κατά τη βασιλεία του Φιλίππου Β’ στη Μακεδονία. Η ηρωίδα είναι η Φιλίννιον, ο εραστής της ο Μαχάτης. Το ερωτικό δράμα κατέγραψε ο Φλέγων Τραλλιανός (απελεύθερος δούλος του αυτοκράτορα Αδριανού) στο βιβλίο του «Περί θαυμασίων» κατά τον 2ο αιώνα μ.Χ.
Τα γεγονότα διαδραματίζονται στην Αμφίπολη τον 4ο αι. π.Χ., κατά τη βασιλεία του Φιλίππου Β’ στη Μακεδονία. Η ηρωίδα είναι η Φιλίννιον, ο εραστής της ο Μαχάτης. Το ερωτικό δράμα κατέγραψε ο Φλέγων Τραλλιανός (απελεύθερος δούλος του αυτοκράτορα Αδριανού) στο βιβλίο του «Περί θαυμασίων» κατά τον 2ο αιώνα μ.Χ.
Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2019
Ο Όμηρος και ο Ησίοδος ήσαν οι «πρώτοι θεολογήσαντες»
"Ο Ηρόδοτος αναφέρει ότι ο Όμηρος, μαζί με τον Ησίοδο, είναι οι δημιουργοί των θεών στην Ελλάδα: «αυτοί έπλασαν την ιστορία για τη γέννηση των θεών στους Έλληνες και έδωσαν στους θεούς τα ονόματα, και τους διαίρεσαν σε κατηγορίες, καθορίζοντας τα προνόμια και την αρμοδιότητα του καθενός» (Ηροδότου, 2, 53).
Επίσης ο Αριστοτέλης, γράφει ότι ο Όμηρος και ο Ησίοδος ήσαν οι «πρώτοι θεολογήσαντες» (Μεταφ. 983 b 29), οι πρώτοι δηλαδή για το θείο με τη γλώσσα του μύθου και της φαντασίας, σε αντίθεση προς όσους εξέτασαν το πρόβλημα με όργανο τη λογική. Στους τελευταίους ανήκουν οι φυσικοί της Ιωνίας και της Κάτω Ιταλίας - ονομάζονται ο Θαλής, ο Ίππασος, ο Ηράκλειτος, ο Εμπεδοκλής, ο Αναξαγόρας και ο Παρμενίδης - και αναφέρονται από τον Αριστοτέλη ως οι «πρώτοι φιλοσοφήσαντες» (Μεταφ. 982 b 11).
Ο Όμηρος λοιπόν χάρισε στους Έλληνες τους θεούς τους. Και σ’ αυτόν οφείλεται βασικά η ανθρωπόμορφη φυσιογνωμία που έλαβαν. Τους θεούς του ο ποιητής του ηρωικού έπους, μέσα στην ανθρώπινη ειδή τους, τους θέλει αθάνατους, αιώνια νέους, δυνατούς και σοφούς. Όλοι τους είναι ωραίοι. Με εξαίρεση τον χωλό Ήφαιστο που, για να ισοσταθμίσει αυτή τη σε αισθητική βάση φυσική διαμαρτυρία του, θα λάβει για σύντροφο την πιο όμορφη θεά, την Αφροδίτη.
Επίσης ο Αριστοτέλης, γράφει ότι ο Όμηρος και ο Ησίοδος ήσαν οι «πρώτοι θεολογήσαντες» (Μεταφ. 983 b 29), οι πρώτοι δηλαδή για το θείο με τη γλώσσα του μύθου και της φαντασίας, σε αντίθεση προς όσους εξέτασαν το πρόβλημα με όργανο τη λογική. Στους τελευταίους ανήκουν οι φυσικοί της Ιωνίας και της Κάτω Ιταλίας - ονομάζονται ο Θαλής, ο Ίππασος, ο Ηράκλειτος, ο Εμπεδοκλής, ο Αναξαγόρας και ο Παρμενίδης - και αναφέρονται από τον Αριστοτέλη ως οι «πρώτοι φιλοσοφήσαντες» (Μεταφ. 982 b 11).
Ο Όμηρος λοιπόν χάρισε στους Έλληνες τους θεούς τους. Και σ’ αυτόν οφείλεται βασικά η ανθρωπόμορφη φυσιογνωμία που έλαβαν. Τους θεούς του ο ποιητής του ηρωικού έπους, μέσα στην ανθρώπινη ειδή τους, τους θέλει αθάνατους, αιώνια νέους, δυνατούς και σοφούς. Όλοι τους είναι ωραίοι. Με εξαίρεση τον χωλό Ήφαιστο που, για να ισοσταθμίσει αυτή τη σε αισθητική βάση φυσική διαμαρτυρία του, θα λάβει για σύντροφο την πιο όμορφη θεά, την Αφροδίτη.
«Οι πέτρες που έπεφταν στο δάπεδο τράνταζαν όλο το έδαφος!» έγραψε ο Σμερκ για την κλοπή των γλυπτών του Παρθενώνος από τον Έλγιν!..
Κατά την συμμετοχή μου στην αναστήλωση του Παρθενώνα (Bαγγέλης Φυλακτός), είχα την ευκαιρία να αγκαλιάσω τους κίονες, να σκαρφαλώσω στις σκαλωσιές και να αγγίξω τα σημεία από όπου οι άνθρωποι του Έλγιν πριόνισαν τις ανάγλυφες παραστάσεις της Ζωφόρου…
Από εκεί ψηλά που ήμουνα προσπαθούσα να εντοπίσω την θέση του διάσημου νεοκλασσικού αρχιτέκτονα Ρόμπερτ Σμερκ, που παρακολουθούσε αυτές τις τραγικές σκηνές και έγραψε:
Από εκεί ψηλά που ήμουνα προσπαθούσα να εντοπίσω την θέση του διάσημου νεοκλασσικού αρχιτέκτονα Ρόμπερτ Σμερκ, που παρακολουθούσε αυτές τις τραγικές σκηνές και έγραψε:
Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019
Το πρόταγμα του Ίωνος Δραγούμη: «Σώστε τη Μακεδονία και αυτή θα σώσει την Ελλάδα»
«Η μνήμη πληγωμένη σέρνεται και η ιστορία ατιμάζεται και κάνουμε το αύριο σαν αύριο να μη μοιάζει», όπως θα αποτύπωνε η εξαίρετη ποιήτρια Φωτεινή Φωτιάδου. Η ατιμωτική και στην κυριολεξία προδοτική (προ-δίδω) συμφωνία των Πρεσπών εμπλέκει το Ελλαδικό κράτος σε πιθανές περιπέτειες γεωστρατηγικών ανακατατάξεων.
Το πρόταγμα του Ίωνος Δραγούμη: «Σώστε τη Μακεδονία και αυτή θα σώσει την Ελλάδα», με την επονείδιστη συμφωνία, από ευλογία καθίσταται κατάρα. Αυτή η γεωστρατηγική επιταγή οδήγησε σκλαβωμένους Έλληνες της Κρήτης και της Κύπρου, να χύσουν το αίμα τους για την ελευθερία της Μακεδονίας. Τώρα αντίστροφα, εμείς οι κατοικούντες Έλληνες την Μακεδονία, αγνοούμε τον μελλοντικό κίνδυνο για διαίρεση του ελλαδικού κράτους.
Το πρόταγμα του Ίωνος Δραγούμη: «Σώστε τη Μακεδονία και αυτή θα σώσει την Ελλάδα», με την επονείδιστη συμφωνία, από ευλογία καθίσταται κατάρα. Αυτή η γεωστρατηγική επιταγή οδήγησε σκλαβωμένους Έλληνες της Κρήτης και της Κύπρου, να χύσουν το αίμα τους για την ελευθερία της Μακεδονίας. Τώρα αντίστροφα, εμείς οι κατοικούντες Έλληνες την Μακεδονία, αγνοούμε τον μελλοντικό κίνδυνο για διαίρεση του ελλαδικού κράτους.
Οι Έλληνες μαγείρευαν το φαγητό τους και έτρωγαν ψητά λαχανικά 34.000 χρόνια πριν…
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Καίμπριτζ, αναφέρει ότι βρέθηκαν εστίες μαγειρέματος (φούρνοι) στην Ελλάδα, ηλικίας 34.000-23.000 χρόνων πριν από σήμερα στην Πελοπόννησο.
Οι συγγραφείς της περιγράφουν χαρακτηριστικά πηλού, ηλικίας 34.000-23.000 χρόνια, που ανακαλύφθηκαν σε μια στρωματοποιημένη ακολουθία σε σπήλαιο στην Κλεισούρα Αργολίδος Πελοποννήσου, για την οποία οι διάφορες «ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες» δεν γράφουν τίποτε…
Ο πηλός ήρθε έξω από το σπήλαιο, άρα εσκεμμένα, ανακατώθηκε με νερό, και σχηματίσθηκε σε ρηχές λεκάνες. Άρα εδώ διαφαίνεται μια τεχνογνωσία… Οι εργαστηριακές αναλύσεις έδειξαν ότι ο πηλός είχε καεί. Αυτό, μαζί με την εμφάνιση τεμαχίων τέφρας ξύλου και φυτολίθων, που βρέθηκαν στις επιφάνειές του, υποδηλώνουν ότι ήταν εστίες, που χρησιμοποιήθηκαν για μαγείρεμα, όπως λ.χ. για ψήσιμο άγριων χόρτων (ψητά λαχανικά).
Οι συγγραφείς της περιγράφουν χαρακτηριστικά πηλού, ηλικίας 34.000-23.000 χρόνια, που ανακαλύφθηκαν σε μια στρωματοποιημένη ακολουθία σε σπήλαιο στην Κλεισούρα Αργολίδος Πελοποννήσου, για την οποία οι διάφορες «ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες» δεν γράφουν τίποτε…
Ο πηλός ήρθε έξω από το σπήλαιο, άρα εσκεμμένα, ανακατώθηκε με νερό, και σχηματίσθηκε σε ρηχές λεκάνες. Άρα εδώ διαφαίνεται μια τεχνογνωσία… Οι εργαστηριακές αναλύσεις έδειξαν ότι ο πηλός είχε καεί. Αυτό, μαζί με την εμφάνιση τεμαχίων τέφρας ξύλου και φυτολίθων, που βρέθηκαν στις επιφάνειές του, υποδηλώνουν ότι ήταν εστίες, που χρησιμοποιήθηκαν για μαγείρεμα, όπως λ.χ. για ψήσιμο άγριων χόρτων (ψητά λαχανικά).
Οι Τούρκοι διεκδικούν από το Βρετανικό Μουσείο την Αφροδίτη του Πόντου. Πως έγινε η αγοραπωλησία του αρχαιοελληνικού γλυπτού το 1873
Το διάσημο κεφάλι της Αφροδίτης των Σατάλων και το ένα χέρι της θεάς σκοπεύουν να διεκδικήσουν οι Τούρκοι από το Βρετανικό Μουσείο.
Τα Ελληνιστικά αριστουργήματα χρονολογούνται στο α’ τέταρτο του 1ου αι. π.Χ. και ανήκαν στο κολοσσικό χάλκινο άγαλμα που μάλλον μεταφέρθηκε στα Σάταλα τον 2ο ή 3ο αι. μ.Χ. από κάποιον ναό της Μικράς Ασίας.
Τα Σάταλα ήταν Ελληνική πόλη της Χαλδίας στην ποντιακή ενδοχώρα, στις πηγές των ποταμών Λύκου και Άκαμψι, την περιοχή όπου μεγαλούργησε ο Διγενής Ακρίτας. Επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας αποτέλεσε το σημαντικότερο στρατιωτικό κέντρο, έδρα ρωμαϊκών λεγεώνων, στα όρια του Πόντου, της Μικρής και Μεγάλης Αρμενίας.
Αρχαιολογικά ευρήματα από την «εξαφανισμένη» σήμερα πόλη είχαν μεταφερθεί πριν από 32 χρόνια στα μουσεία του Ερζερούμ (Θεοδοσιούπολη), της Τραπεζούντας και της Κερασούντας. Ωστόσο, μετά την ολοκλήρωση του Μουσείου της Αργυρούπολης (η παλιά επαρχία της Χαλδίας έχει κέντρο την Αργυρούπολη) ήδη τα πρώτα αντικείμενα πήραν το δρόμο της επιστροφής.
Τα Ελληνιστικά αριστουργήματα χρονολογούνται στο α’ τέταρτο του 1ου αι. π.Χ. και ανήκαν στο κολοσσικό χάλκινο άγαλμα που μάλλον μεταφέρθηκε στα Σάταλα τον 2ο ή 3ο αι. μ.Χ. από κάποιον ναό της Μικράς Ασίας.
Τα Σάταλα ήταν Ελληνική πόλη της Χαλδίας στην ποντιακή ενδοχώρα, στις πηγές των ποταμών Λύκου και Άκαμψι, την περιοχή όπου μεγαλούργησε ο Διγενής Ακρίτας. Επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας αποτέλεσε το σημαντικότερο στρατιωτικό κέντρο, έδρα ρωμαϊκών λεγεώνων, στα όρια του Πόντου, της Μικρής και Μεγάλης Αρμενίας.
Αρχαιολογικά ευρήματα από την «εξαφανισμένη» σήμερα πόλη είχαν μεταφερθεί πριν από 32 χρόνια στα μουσεία του Ερζερούμ (Θεοδοσιούπολη), της Τραπεζούντας και της Κερασούντας. Ωστόσο, μετά την ολοκλήρωση του Μουσείου της Αργυρούπολης (η παλιά επαρχία της Χαλδίας έχει κέντρο την Αργυρούπολη) ήδη τα πρώτα αντικείμενα πήραν το δρόμο της επιστροφής.
Δευτέρα 7 Ιανουαρίου 2019
Η Εσχατη Θούλη την οποία πλησίασε το σκάφος της NASA - Ενα αρχαίο νησί που ανακάλυψε ο Πυθέας
Η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) πήρε το απόγευμα της Πρωτοχρονιάς το πολυαναμενόμενο σήμα από το σκάφος New Horizons (Νέοι Ορίζοντες), που επιβεβαίωσε ότι όλα βαίνουν καλώς.
Η προσέγγιση της Έσχατης Θούλης είναι μια κατάκτηση του διαστήματος αφού είναι το πιο μακρινό σώμα που έχει ποτέ επισκεφθεί μια διαστημο-συσκευή και βρίσκεται σε απόσταση περίπου 6,5 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων από τη Γη, στην παγωμένη Ζώνη Κάιπερ.
Μάλιστα το ρομποτικό σκάφος έστειλε και θολές φωτογραφίες που δείχνουν οτι η Έσχατη Θούλη μοιάζει με αράπικο φιστίκι ή κορίνα του μπόουλινγκ, κάτι που όμως θα πρέπει να επιβεβαιωθεί από τις επόμενες, πιο καθαρές φωτογραφίες ,από μικρότερη απόσταση, οι οποίες αναμένονται αργότερα την Τετάρτη και την Πέμπτη.
Η προσέγγιση της Έσχατης Θούλης είναι μια κατάκτηση του διαστήματος αφού είναι το πιο μακρινό σώμα που έχει ποτέ επισκεφθεί μια διαστημο-συσκευή και βρίσκεται σε απόσταση περίπου 6,5 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων από τη Γη, στην παγωμένη Ζώνη Κάιπερ.
Μάλιστα το ρομποτικό σκάφος έστειλε και θολές φωτογραφίες που δείχνουν οτι η Έσχατη Θούλη μοιάζει με αράπικο φιστίκι ή κορίνα του μπόουλινγκ, κάτι που όμως θα πρέπει να επιβεβαιωθεί από τις επόμενες, πιο καθαρές φωτογραφίες ,από μικρότερη απόσταση, οι οποίες αναμένονται αργότερα την Τετάρτη και την Πέμπτη.
Ανθηδόνα η «ανθισμένη πόλη» και το λιμάνι με τις 100 τριήρεις - Δείτε το βίντεο
Η Ανθηδόνα ήταν ομηρική Βοιωτική πόλη στα παράλια του βορείου Ευβοϊκού κόλπου. Τα ερείπιά της βρίσκονται περίπου 15 χιλιόμετρα βορειοδυτικά της Χαλκίδας. Υπάρχουν δύο εκδοχές για την ονομασία της πόλης σύμφωνα με τον Παυσανία τον περιηγητή.
Ονομάστηκε έτσι από μια νύμφη με το όνομα Ανθηδόνα ή από τον Άνθα τον γιο του θεού Ποσειδώνα και της Αλκυόνης, της κόρης του τιτάνα Άτλαντα.
Ονομάστηκε έτσι από μια νύμφη με το όνομα Ανθηδόνα ή από τον Άνθα τον γιο του θεού Ποσειδώνα και της Αλκυόνης, της κόρης του τιτάνα Άτλαντα.
Η Ιωνική επανάσταση 499 - 494 π.Χ. - Δείτε το βίντεο
Η εξέγερση των Ιωνικών πόλεων ήταν αποτέλεσμα των ενεργειών του τυράννου της Μιλήτου, Αρισταγόρα, ο οποίος με την βοήθεια του σατράπη Αρταφέρνη προσπάθησε να καταλάβει το νησί της Νάξου.
Όταν η αποστολή απέτυχε, ο Αρισταγόρας για να αποφύγει την τιμωρία για τις υποσχέσεις που είχε δώσει στον σατράπη, ξεκίνησε την επανάσταση στις δυσαρεστημένες Ιωνικές πόλεις. Ολόκληρη η Ιωνία επαναστάτησε και πολύ σύντομα απελευθερώθηκε από την τυραννία. Χωρίς να χάσει χρόνο, ο Αρισταγόρας πήγε στην Σπάρτη και ζήτησε την βοήθεια τους.
Όταν η αποστολή απέτυχε, ο Αρισταγόρας για να αποφύγει την τιμωρία για τις υποσχέσεις που είχε δώσει στον σατράπη, ξεκίνησε την επανάσταση στις δυσαρεστημένες Ιωνικές πόλεις. Ολόκληρη η Ιωνία επαναστάτησε και πολύ σύντομα απελευθερώθηκε από την τυραννία. Χωρίς να χάσει χρόνο, ο Αρισταγόρας πήγε στην Σπάρτη και ζήτησε την βοήθεια τους.
Πώς κατάφερε ο κακάσχημος Ήφαιστος να παντρευτεί τη θεά του έρωτα;
Ως ένας από τους κύριους ολύμπιους θεούς, ο Ήφαιστος διαδραμάτιζε κεφαλαιώδη ρόλο στη δωδεκαθεϊστική λατρεία των αρχαίων Ελλήνων.
Ήταν ο θεός της φωτιάς, αλλά και κύριος της σιδηρουργίας, της χαλκουργίας, της μεταλλουργίας και οποιασδήποτε τέχνης ή τεχνικής είχε να κάνει με το πυρ. Ακόμα και η γλυπτική και η ξυλουργική φαίνονται να του ανήκουν, τέτοια περίβλεπτη θέση κατείχε στο ολύμπιο πάνθεο.
Ήταν εξάλλου γιος του Δία και της Ήρας και έτσι πέρασε στη μυθολογία των προγόνων μας, ως ακμάζουσα ενσάρκωση κάθε φωτιάς, κυριολεκτικής και μεταφορικής, εξωτερικής και εσωτερικής. Από τη φωτιά ενός ηφαιστείου δηλαδή μέχρι και κείνη τη φλόγα που καίει μέσα στον άνθρωπο εμπνέοντάς τον για δημιουργία.
Ήταν ο θεός της φωτιάς, αλλά και κύριος της σιδηρουργίας, της χαλκουργίας, της μεταλλουργίας και οποιασδήποτε τέχνης ή τεχνικής είχε να κάνει με το πυρ. Ακόμα και η γλυπτική και η ξυλουργική φαίνονται να του ανήκουν, τέτοια περίβλεπτη θέση κατείχε στο ολύμπιο πάνθεο.
Ήταν εξάλλου γιος του Δία και της Ήρας και έτσι πέρασε στη μυθολογία των προγόνων μας, ως ακμάζουσα ενσάρκωση κάθε φωτιάς, κυριολεκτικής και μεταφορικής, εξωτερικής και εσωτερικής. Από τη φωτιά ενός ηφαιστείου δηλαδή μέχρι και κείνη τη φλόγα που καίει μέσα στον άνθρωπο εμπνέοντάς τον για δημιουργία.
Η μέτρηση του χρόνου και η αλλαγή του έτους στην αρχαία Ελλάδα
Πότε οι Έλληνες άρχισαν να χρησιμοποιούν ένα έτος χωρισμένο σε δώδεκα μήνες, δεν είναι γνωστό. Πιθανόν τούτο να έγινε το αργότερο στον 8ο αι. π.Χ., αφού μνεία της ύπαρξής του εντοπίζεται στον Ησίοδο.
Πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι η σχέση ανάμεσα στο ημερολογιακό έτος και στις διάφορες γιορτές ήταν για τους Έλληνες στενή, όπως αποδεικνύεται από το ότι τα ονόματα των περισσοτέρων μηνών τους προέρχονταν από ονομασίες γιορτών που τελούνταν κατά τους μήνες αυτούς. Οι γιορτές αυτές σπάνια σχετίζονται με επεισόδια από τη ζωή των ίδιων των θεών και συνήθως έχουν να κάνουν με τις αγροτικές ασχολίες που ελάμβαναν χώρα κατά το αντίστοιχο χρονικό διάστημα και με τις οποίες ο άνθρωπος εξασφάλιζε τη σοδειά του συνεπώς και την ύπαρξη και διαιώνισή του.
Πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι η σχέση ανάμεσα στο ημερολογιακό έτος και στις διάφορες γιορτές ήταν για τους Έλληνες στενή, όπως αποδεικνύεται από το ότι τα ονόματα των περισσοτέρων μηνών τους προέρχονταν από ονομασίες γιορτών που τελούνταν κατά τους μήνες αυτούς. Οι γιορτές αυτές σπάνια σχετίζονται με επεισόδια από τη ζωή των ίδιων των θεών και συνήθως έχουν να κάνουν με τις αγροτικές ασχολίες που ελάμβαναν χώρα κατά το αντίστοιχο χρονικό διάστημα και με τις οποίες ο άνθρωπος εξασφάλιζε τη σοδειά του συνεπώς και την ύπαρξη και διαιώνισή του.
Σάββατο 5 Ιανουαρίου 2019
Κέρινο Ελληνικό «τάμπλετ» 1800 ετών
Ένα κέρινο τάμπλετ που δείχνει την ελληνική σχολική εργασία ενός παιδιού πριν από 1800 χρόνια θα παρουσιαστεί σε έκθεση στη βρετανική βιβλιοθήκη.
Το αρχαίο αυτό ταμπλετ το οποίο περιέχει εξαιρετικά παραδείγματα γραφικού χαρακτήρα, ασκήσεις ορθογραφίας, και ωρολόγια προγράμματα βρισκόταν αποθηκευμένο για 40 χρόνια.