Αρχαία Ελλάς - Ιστορικές Αναδρομές στην Αρχαία Ελλάδα. Ζωντανεύουμε τον λαμπρότερο Πολιτισμό που γνώρισε η ανθρωπότητα με την δύναμη της γνώσης.
Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2019
Μένανδρος: Ο Άνθρωπος που έκανε τους άλλους να γελούν
Αφροδιτόπολις, Βόρεια Αίγυπτος, έτος 1905. Αρχαιολόγοι ανασκάπτουν το σπίτι ενός δικηγόρου της ελληνιστικής εποχής. Ανοίγοντας ένα βάζο που μοιάζει κοινότυπο, ανακαλύπτουν μια δέσμη από παπύρους. Όταν αργότερα οι πάπυροι ανοίγονται και μελετώνται, οι αρχαιολόγοι πανηγυρίζουν έξαλλα∙ μόλις ανακάλυψαν εκτενή αποσπάσματα από πέντε κωμωδίες του Μένανδρου. Μα ποιος είναι τέλωσπάντων αυτός ο Μένανδρος, που προκαλεί τέτοια έξαψη;
Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2019
Ο έρωτας του Διόνυσου για την Αφροδίτη- Πρίαπος- Υμέναιος
Ποιος θα μπορούσε ν’ αντισταθεί στη θεά της ομορφιάς; Εξάλλου η πανέμορφη θεά έσμιξε ερωτικά σχεδόν με όλους τους θεούς. Έτσι, μια φορά η Αφροδίτη ερωτεύτηκε τον ωραιότατο Διόνυσο και, χωρίς να χάσει καιρό, έσμιξε μαζί του. Αυτό πρέπει να έγινε στην Λάμψακο, όπως υποστηρίζουν οι περισσότεροι μυθογράφοι. Ο θεός όμως έφυγε σε λίγο για τις μακρινές Ινδίες. Κατά τη διάρκεια της απουσίας του ερωτεύτηκε τον Άδωνη.
Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2019
«Να χαίρεσαι για όσα σου συμβαίνουν». Όλη η ουσία της ζωής σε ένα υπέροχο κείμενο του Ισοκρατη
Ισοκράτης: Ακόμα κι αυτοί που έχουν αποκτήσει τα μεγαλύτερα πλούτη δεν αρκούνται σε όσα έχουν
Να απεχθάνεσαι το αύθαδες γέλιο και να μη δέχεσαι θρασείς λόγους, γιατί το πρώτο χαρακτηρίζει τον ανόητο, ενώ το δεύτερο τον τρελό. Όσα είναι ντροπή να κάνεις, αυτά να θεωρείς ότι δεν είναι καλό ούτε να τα λες.
Να συνηθίζεις τον εαυτό σου να μην είναι σκυθρωπός, αλλά σκεπτικός, γιατί το πρώτο θα σε κάνει να φαίνεσαι αυθάδης, ενώ το δεύτερο συνετός. Να πιστεύεις ότι σου ταιριάζουν η κοσμιότητα, η αιδώς, η δικαιοσύνη, η σωφροσύνη, καθώς όλα αυτά πρέπει να υπερισχύουν στον χαρακτήρα των νέων.
Να απεχθάνεσαι το αύθαδες γέλιο και να μη δέχεσαι θρασείς λόγους, γιατί το πρώτο χαρακτηρίζει τον ανόητο, ενώ το δεύτερο τον τρελό. Όσα είναι ντροπή να κάνεις, αυτά να θεωρείς ότι δεν είναι καλό ούτε να τα λες.
Να συνηθίζεις τον εαυτό σου να μην είναι σκυθρωπός, αλλά σκεπτικός, γιατί το πρώτο θα σε κάνει να φαίνεσαι αυθάδης, ενώ το δεύτερο συνετός. Να πιστεύεις ότι σου ταιριάζουν η κοσμιότητα, η αιδώς, η δικαιοσύνη, η σωφροσύνη, καθώς όλα αυτά πρέπει να υπερισχύουν στον χαρακτήρα των νέων.
Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2019
Ο Δικέφαλος αετός είναι Ελληνικός εδώ και 3500 χρόνια
Ο διπλός αετός εμφανίζεται στη Ελληνική μυθολογία με το πέταγμα των δύο αετών του Δία που του έδειξαν ότι οι Δελφοί είναι το κέντρο της γης. Σε διάφορα ευρήματα των Μυκηνών και στην Σπάρτη βρέθηκαν οι δίδυμοι αετοί να στολίζουν χρυσά κοσμήματα και πόρπες από ελεφαντόδοντο.
Στις πολύχρυσες Μυκήνες και στους Μυκηναίους προγόνους μας ήταν ΣΥΜΒΟΛΟ ΕΞΟΥΣΙΑΣ. Το χρησιμοποιούσαν πριν 3500 χρόνια και φυσικά για να απολήξει σε σύμβολο υπήρχε και στην κοινωνική θεώρηση των Ελλήνων προγόνων μας.
Στις πολύχρυσες Μυκήνες και στους Μυκηναίους προγόνους μας ήταν ΣΥΜΒΟΛΟ ΕΞΟΥΣΙΑΣ. Το χρησιμοποιούσαν πριν 3500 χρόνια και φυσικά για να απολήξει σε σύμβολο υπήρχε και στην κοινωνική θεώρηση των Ελλήνων προγόνων μας.
«Ήμουν ευτυχισμένος. Είχα βρει τον πρώτο ασύλητο μακεδονικό τάφο». Μανόλης Ανδρόνικος ανακοινώνει την ανακάλυψη του τάφου του Φιλίππου Β’ (βίντεο)
Ο Μανόλης Ανδρόνικος γεννήθηκε στις 23 Οκτωβρίου του 1919 στην Προύσα της Μικράς Ασίας. Σε πολύ μικρή ηλικία βρέθηκε, λόγω της μικρασιατικής καταστροφής, να μεγαλώνει σε μια προσφυγική γειτονιά της Θεσσαλονίκης.
Εκεί πέρασε τα μαθητικά, αλλά και τα φοιτητικά του χρόνια, καθώς σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή της πόλης του. Όταν ήταν φοιτητής γνώρισε τον καθηγητή Κωνσταντίνο Ρωμαίο, ο οποίος του έστρεψε για πρώτη φορά το ενδιαφέρον προς την Αρχαιολογία.
Εκεί πέρασε τα μαθητικά, αλλά και τα φοιτητικά του χρόνια, καθώς σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή της πόλης του. Όταν ήταν φοιτητής γνώρισε τον καθηγητή Κωνσταντίνο Ρωμαίο, ο οποίος του έστρεψε για πρώτη φορά το ενδιαφέρον προς την Αρχαιολογία.
Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2019
Τα όπλα στην αρχαία Ελλάδα
Στην αρχαία Ελλάδα εκτός από τον Άρη τον Θεό του πολέμου έχουμε και όλους τους άλλους λίγο πολύ να παίρνουν μέρος σε μάχες. Ο Ήφαιστος αναλάμβανε συνήθως τον εξοπλισμό τους. Μεταξύ όλου του άλλου θεϊκού και κάποιες φορές και ανθρώπινου οπλισμού, έφτιαχνε και τους κεραυνούς του Δία. Παράξενη σύμπτωση είναι ότι κάποια αγάλματα του Δία παρουσιάζουν τον κεραυνό που κρατάει να μοιάζει σε σχήμα και μέγεθος με σύγχρονη ρουκέτα.
Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς Αθηνάς «ζωντανεύει» το Μουσείο της Ακρόπολης, στις 28 Οκτωβρίου. Ένας περίπατος γνώσης που θα αποκαλύψει τα μυστικά του Φειδία που το φιλοτέχνησε για τον Παρθενώνα
Την φετινή επέτειο της 28ης Οκτωβρίου ζωντανεύει στο Μουσείο Ακρόπολης το άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, φτιαγμένο από χρυσό και ελεφαντόδοντο, που φιλοτέχνησε ο Φειδίας για τον Παρθενώνα.
Το Μουσείο προσκαλεί τους επισκέπτες του σε έναν περίπατο γνώσης για τα υλικά και τις τεχνικές κατασκευής του, για τους μύθους και τις αλληγορίες του, για την ακτινοβολία του και τις περιπέτειές του.
Το Μουσείο προσκαλεί τους επισκέπτες του σε έναν περίπατο γνώσης για τα υλικά και τις τεχνικές κατασκευής του, για τους μύθους και τις αλληγορίες του, για την ακτινοβολία του και τις περιπέτειές του.
Θησαυρός ασημένιων νομισμάτων βρέθηκε στην αρχαία Φαναγορεία στη Μαύρη Θάλασσα. Τι δείχνουν τα ευρήματα για τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό στην περιοχή
Η Φαναγoρεία είναι μια από τις μεγαλύτερες αρχαίες ελληνικές πόλεις που βρίσκονται στη βόρεια ακτή της Μαύρης Θάλασσας.
Ο αρχαίος οικισμός βρίσκεται στη χερσόνησο Taman, στην ακτή του κόλπου που ανοίγει προς το Βασίλειο του Κιμμερικού Βοσπόρου. Το 2014 ιδρύθηκε στην περιοχή το Ιστορικό και Αρχαιολογικό Μουσείο, που αποτελεί την βάση του Ινστιτούτου Αρχαιολογίας της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών. Το Ινστιτούτο διεξάγει πλήρους κλίμακας σύνθετες αρχαιολογικές έρευνες στην ευρύτερη περιοχή.
Ο αρχαίος οικισμός βρίσκεται στη χερσόνησο Taman, στην ακτή του κόλπου που ανοίγει προς το Βασίλειο του Κιμμερικού Βοσπόρου. Το 2014 ιδρύθηκε στην περιοχή το Ιστορικό και Αρχαιολογικό Μουσείο, που αποτελεί την βάση του Ινστιτούτου Αρχαιολογίας της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών. Το Ινστιτούτο διεξάγει πλήρους κλίμακας σύνθετες αρχαιολογικές έρευνες στην ευρύτερη περιοχή.
Η Ιστορία της αρχαίας Θήβας
Συναρπαστική είναι η ιστορία της μυθικής Θήβας, η οποία αντανακλά πιθανώς τη σπουδαιότητα της πόλης κατά τους Μυκηναϊκούς Χρόνους. Την ακρόπολή της, την Καδμεία, την ίδρυσε, λέει, ο Κάδμος, ο γιος του Αγήνορα, που έφτασε εδώ από τη Φοινίκη, αναζητώντας την αδερφή του, την Ευρώπη, που την είχε απαγάγει ο Δίας.
Η πιο παράξενη ναυμαχία της ελληνικής ναυτικής ιστορίας. Οι αντίπαλοι όχι μόνο δεν ήταν κάποια εχθρικά πλοία αλλά ούτε καν άνθρωποι.
Ο Νέαρχος υπήρξε ο επικεφαλής του στόλου του Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του στην Ασία. Το πολεμικό ναυτικό των Ελλήνων έχει μια πραγματικά εντυπωσιακή ιστορία χιλιάδων χρόνων, πλούσια σε κατορθώματα και εξερευνητικές περιπέτειες.
Ξεκινά από τον «νηῶν κατάλογον» της Ιλιάδας και φθάνει μέχρι το 2014 και την αποστολή πλοίων στην σπαρασσόμενη από τον εμφύλιο Λιβύη, για την ασφαλή απομάκρυνση διπλωματών.
Ξεκινά από τον «νηῶν κατάλογον» της Ιλιάδας και φθάνει μέχρι το 2014 και την αποστολή πλοίων στην σπαρασσόμενη από τον εμφύλιο Λιβύη, για την ασφαλή απομάκρυνση διπλωματών.
Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019
Ενδυμίων: Ο πιο ωραίος των θνητών!
Ο Ενδυμίων ήταν ο δεύτερος μυθικός βασιλιάς της αρχαίας Ήλιδας. Σύμφωνα με τον Παυσανία γιος του Αέλθιου και εγγονός της Πρωτογένειας και του Δία απόγονος του Δευκαλίωνα. Κατά τον Ησίοδο ήταν γιος του Δία και της Καλύκης. Ο Ενδυμίων ήταν αρχηγός των Αιολών τους πήρε από την Θεσσαλία, όπου εκεί έδιωξε από τη βασιλεία τον Κλύμενο και έγινε αυτός βασιλιάς της Ήλιδας ...
Οι αρχαίοι Θράκες με τα γεράκια κυνηγούσαν πουλιά
Την τέχνη του κυνηγιού με γεράκια, την έμαθαν οι Αρχαίοι Θράκες από τους Τρώες – Και ο Οδυσσέας κατά τον Όμηρο είχε εκπαιδευμένα αρπακτικά πουλιά
Διανύουμε την κυνηγετική περίοδο για το 2019–2020 και στα περάσματα του ορτυκιού, τρυγονιού, αγριοπερίστερου, της φάσσας, της πέρδικας,κ.α., χιλιάδες κυνηγοί με τη συνοδεία σκύλου περιμένουν με το δάκτυλο στη σκανδάλη του όπλου.
Διανύουμε την κυνηγετική περίοδο για το 2019–2020 και στα περάσματα του ορτυκιού, τρυγονιού, αγριοπερίστερου, της φάσσας, της πέρδικας,κ.α., χιλιάδες κυνηγοί με τη συνοδεία σκύλου περιμένουν με το δάκτυλο στη σκανδάλη του όπλου.
Άρπαλος: Ο πρώτος καταχραστής του Δημοσίου
Το μεγαλύτερο οικονομικό έγκλημα συνέβη στην αρχαιότητα και, ναι, εγκέφαλος ήταν ένας Έλληνας. Έχουμε ακούσει για καταχραστές του Δημοσίου, για μιζαδόρους και για μεγαλοαπατεώνες. Για εκατομμύρια που εξαφανίστηκαν με αριστοτεχνικό τρόπο, για μυθιστορηματικές κομπίνες και εξωφρενικές υπεξαιρέσεις. Ωστόσο, ό,τι και αν έχει αναφερθεί και γραφτεί ωχριά μπροστά σε έναν πρόγονό μας, τον Άρπαλο, γιο του Μαχάτα.
Θάνατος Μέγα Αλέξανδρου: Έρευνα γιατρού του ΑΠΘ υποστηρίζει ότι καταρρίπτει τις άλλες θεωρίες
Από το 1995 ερευνά τα αίτια θανάτου του Έλληνα στρατηλάτη Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο ομότιμος καθηγητής Ιατρικής του ΑΠΘ, Θωμάς Γερασιμίδης, απορρίπτοντας μάλιστα άλλες θεωρίες. Το Sputnik επικοινώνησε μαζί του για να μάθει περισσότερα για τα συμπεράσματά του.
Ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε από οξεία νεκρωτική παγκρεατίτιδα! Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε μετά από πολυετή μελέτη, η επιστημονική έρευνα, που πραγματοποίησε ο ομότιμος καθηγητής Ιατρικής (Χειρουργικής & Αγγειοχειρουργικής) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, κ. Θωμάς Γερασιμίδης και η ομάδα του, που αποτελείται από έξι ακόμα επιστήμονες.
Ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε από οξεία νεκρωτική παγκρεατίτιδα! Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε μετά από πολυετή μελέτη, η επιστημονική έρευνα, που πραγματοποίησε ο ομότιμος καθηγητής Ιατρικής (Χειρουργικής & Αγγειοχειρουργικής) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, κ. Θωμάς Γερασιμίδης και η ομάδα του, που αποτελείται από έξι ακόμα επιστήμονες.
Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2019
Σίνης ο γίγαντας εγκαταστημένος στον ισθμό της Κορίνθου, με την ξεχωριστή και θαυμαστή δύναμή
Ο Σίνης ήταν γιος του Ποσειδώνα, ή του Πολυπήμονα και της Συλέας, κόρης του Κόρινθου. Γίγαντας εγκαταστημένος στον ισθμό της Κορίνθου, με την ξεχωριστή και θαυμαστή δύναμή του λύγιζε πεύκα —γι’ αυτό και τον αποκαλούσαν πιτυοκάμπτη—, ανάμεσα στα οποία έδενε τον περαστικό του Ισθμού· ύστερα τα άφηνε ελεύθερα και αυτά επανέρχονταν ξανά απότομα στη θέση τους, με αποτέλεσμα ο δεμένος να διαμελίζεται.
Οι Έλληνες που σκότωναν Έλληνες στο πλευρό των Περσών
Με αφορμή τη σύσταση Επιτροπής για τον εορτασμό των 2.500 ετών από τη Μάχη των Θερμοπυλών θυμόμαστε ότι η ιστορία δεν είναι ποτέ τόσο απλή.
Καταρχάς πολλοί Έλληνες πολέμησαν διαχρονικά δίπλα στους Πέρσες, άλλοι αναγκαστικά, ως υπόδουλοι και άλλοι ως μισθοφόροι με πιο χαρακτηριστικές τις περιπτώσεις των 10.000 του Ξενοφώντα, η επιστροφή των οποίων έμεινε γνωστή ως 'η Κάθοδος των Μυρίων', αλλά και των Αθηναίων (με αρχηγό τον στρατηγό Χάρη) και των 5.000 Θηβαίων που πολέμησαν στην εξέγερση του Αρτάβαζου Β΄εναντίον του νόμιμου Πέρση βασιλιά (και στη συνέχεια χρηματίστηκαν απ' αυτόν και πρόδωσαν τον Αρτάβαζο).
Καταρχάς πολλοί Έλληνες πολέμησαν διαχρονικά δίπλα στους Πέρσες, άλλοι αναγκαστικά, ως υπόδουλοι και άλλοι ως μισθοφόροι με πιο χαρακτηριστικές τις περιπτώσεις των 10.000 του Ξενοφώντα, η επιστροφή των οποίων έμεινε γνωστή ως 'η Κάθοδος των Μυρίων', αλλά και των Αθηναίων (με αρχηγό τον στρατηγό Χάρη) και των 5.000 Θηβαίων που πολέμησαν στην εξέγερση του Αρτάβαζου Β΄εναντίον του νόμιμου Πέρση βασιλιά (και στη συνέχεια χρηματίστηκαν απ' αυτόν και πρόδωσαν τον Αρτάβαζο).
Υπερβόρεοι και Δήλος
Η βασικότερη πηγή μας για τους Υπερβόρεους είναι ο Ηρόδοτος , ο οποίος λέει ότι οι Δήλιοι είχαν στενή σχέση μαζί τους φέροντας τακτικά προσφορές από τη μακρινή τους χώρα.Μας πληροφορεί ότι -σύμφωνα με τους Δήλιους- έφθασαν στο νησί δύο ζεύγη παρθένων η ΄Ωπις και η ΄Αργη " μαζί με τους θεούς" χωρίς να γυρίσουν πίσω και αργότερα η Λαοδίκη και η Υπερόχη. Προς τιμήν τους οι γυναίκες τις Δήλου κάνουν εράνους και τις καλούν με τ΄όνομά τους.
Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2019
Ο Κροίσος και ο Σόλων (ή o πιο ευτυχισμένος άνθρωπος της γης)
Ο Ηρόδοτος μας διηγείται τον περίφημο διάλογο του Σόλωνα με τον Κροίσο για τον ‘ολβιώτατο’ των ανθρώπων.
Ο βασιλιάς της Λυδίας Κροίσος ήταν ξακουστός σε όλο τον αρχαίο κόσμο για τα αμύθητα πλούτη του. Από τους φόρους που του έδιναν οι ελληνικές αποικίες της Μικράς Ασίας και από τα χρυσωρυχεία του Πακτωλού ποταμού γινόταν όλο και πιο πλούσιος και πιο περήφανος για τα πλούτη του.
Ο βασιλιάς της Λυδίας Κροίσος ήταν ξακουστός σε όλο τον αρχαίο κόσμο για τα αμύθητα πλούτη του. Από τους φόρους που του έδιναν οι ελληνικές αποικίες της Μικράς Ασίας και από τα χρυσωρυχεία του Πακτωλού ποταμού γινόταν όλο και πιο πλούσιος και πιο περήφανος για τα πλούτη του.
Έζησαν παλαιολιθικοί άνθρωποι και Νεάντερταλ στη Στελίδα Νάξου πριν 200.000 χρόνια; Τι διαπίστωσαν οι αρχαιολόγοι που κάνουν έρευνες στην περιοχή
Ο λόφος της Στελίδας στη δυτική ακτή της Νάξου, περίπου τρία χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Χώρας, αναδεικνύεται στο επίκεντρο της αρχαιότερης γνωστής εγκατάστασης και δραστηριότητας στο Κεντρικό Αιγαίο.
Μια νέα επιστημονική έρευνα χρονολόγησε περίπου 9.000 ευρήματα της περιοχής και βρήκε ότι αυτά εκτείνονται χρονικά -σε διαδοχικά στρώματα- πριν από 13.000 έως τουλάχιστον 200.000 χρόνια.
Μια νέα επιστημονική έρευνα χρονολόγησε περίπου 9.000 ευρήματα της περιοχής και βρήκε ότι αυτά εκτείνονται χρονικά -σε διαδοχικά στρώματα- πριν από 13.000 έως τουλάχιστον 200.000 χρόνια.
Ο Μύθος της πρώτης Ιερής Ελιάς που φύτεψε η θεά Αθηνά η οποία ονομάστηκε ''Μορία Ελαία''
Ο γνωστός πελασγικός μύθος αναφέρεται στον αγώνα της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την προστασία και την ονομασία της Αθήνας. Βασιλιάς της Αθήνας ήταν ο Κέκροπας. Οι αντίπαλοι ανέβηκαν πάνω στο βράχο της Ακρόπολης, όπου ήρθαν και οι άλλοι δέκα θεοί από τον Όλυμπο για να κάνουν τον δικαστή στη διαφωνία των δυο θεών, ενώ ο Κέκροπας παρίστατο ως μάρτυρας.
Όταν ο Ερμής συνάντησε τον σύγχρονο Έλληνα σωσία του
Στις 26 Απριλίου του 1877 αποκαλύπτεται στην Ολυμπία από γερμανούς αρχαιολόγους ο Ερμής του γλύπτη Πραξιτέλη, μια κορυφαία “στιγμή” καλλιτεχνικής δημιουργίας στην Ιστορία και ένα άγαλμα που απεικονίζει την ιδεώδη ομορφιά για τους αρχαίους Έλληνες.
Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019
Δέκα μυστήρια για την αρχαία Ελλάδα τα οποία παραμένουν άλυτα.
Η αρχαία Ελλάδα θεωρείται συχνά η γενέτειρα του δυτικού πολιτισμού. Επίσης φημίζεται για την ίδρυση μερικών από τους παλαιότερους θεσμούς που αφιερώνονται στην απόκτηση γνώσης, ενώ η Αθήνα θεωρείται η γενέτειρα της δημοκρατίας.
Αλλά η χρονική περίοδος μεταξύ αυτής της εποχής και του σύγχρονου κόσμου σημαίνει ότι τα πάντα για αυτήν την περίοδο της αρχαιότητας δεν είναι γνωστά σήμερα.
Αλλά η χρονική περίοδος μεταξύ αυτής της εποχής και του σύγχρονου κόσμου σημαίνει ότι τα πάντα για αυτήν την περίοδο της αρχαιότητας δεν είναι γνωστά σήμερα.
Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2019
Παρατημένο, έρημο και μόνο…το πιο φημισμένο νοσοκομείο του τότε γνωστού κόσμου, το Ασκληπιείο της Κω
Το πιο φημισμένο νοσοκομείο του τότε γνωστού κόσμου, αυτό που δεκαετίες τώρα είναι παρατημένο, το Ασκληπιείο της Κω, το ανακάλυψε ένας Έλληνας και το έφερε στο φως ένας Γερμανός στις 15 Οκτωβρίου του 1902.
Τα Ασκληπιεία ήταν ιερά του Ασκληπιού, όπου εφαρμοζόταν η ιατρική και μάζευαν χιλιάδες ασθενείς της εποχής. Τα τρία σημαντικότερα Ασκληπιεία ήταν κατά σειρά, της Τρίκκης (γενέτειρας του Ασκληπιού), της Επιδαύρου και της Κω.
Τα Ασκληπιεία ήταν ιερά του Ασκληπιού, όπου εφαρμοζόταν η ιατρική και μάζευαν χιλιάδες ασθενείς της εποχής. Τα τρία σημαντικότερα Ασκληπιεία ήταν κατά σειρά, της Τρίκκης (γενέτειρας του Ασκληπιού), της Επιδαύρου και της Κω.
Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2019
Χάνουν τα χρώματα τους οι Καρυάτιδες στον Τύμβο Καστά … (Δείτε το βίντεο)
Ήταν Μάρτιος του 2017. Η Κατερίνα Περιστέρη , η αρχαιολόγος που πρωτοστάτησε στην ανασκαφή του τύμβου Καστά, απογοητευμένη μιλάει στο CNN Greece για την υγρασία που έχει προχωρήσει πολύ και κάνει λόγο για έγκλημα!
Στην 30η επετειακή επιστημονική συνάντηση για το αρχαιολογικό έργο της δεκαετίας στη Μακεδονία και τη Θράκη η κα Περιστέρη λέει ότι οι Καρυάτιδες χάνουν τα χρώματά τους!
Στην 30η επετειακή επιστημονική συνάντηση για το αρχαιολογικό έργο της δεκαετίας στη Μακεδονία και τη Θράκη η κα Περιστέρη λέει ότι οι Καρυάτιδες χάνουν τα χρώματά τους!
Η ιστορία των Κυκλάδων - Από την Προϊστορία και την Αρχαιότητα έως την Ρωμαϊκή κατάκτηση
Τα νησιά του συμπλέγματος των Κυκλάδων σηματοδοτούν λόγω θέσης και ιστορικής παρουσίας, την Αυγή του Ελληνικού Πολιτισμού. Η ονομασία Κυκλάδες είναι γνωστή από την αρχαιότητα από πολλούς αρχαίους συγγραφείς όπως ο Ηρόδοτος, ο Θουκυδίδης, ο Στράβωνας, ο Καλλίμαχος κ.α. και δόθηκε στα νησιά επειδή σχημάτιζαν έναν κύκλο γύρω από το Ιερό νησί της ελληνικής αρχαιότητας, την Δήλο. Σύμφωνα με την παράδοση πρώτοι κάτοικοι των Κυκλάδων ήταν οι Κάρες, οι Λέλεγες και οι Φοίνικες.
Ποια ήταν η Μεροπίδα στην αρχαιότητα
Η Μεροπίδα ήταν θυγατέρα του Εύμολπου από την Κω, που είχε πατέρα τον Μέροπα. Ο Εύμολπος είχε επίσης γιο τον Άγρωνα και μια ακόμη θυγατέρα, τη Βύσσα. Όλη η οικογένεια ήταν αντικοινωνική αποφεύγοντας την συναναστροφή με άλλους ανθρώπους και ασεβής, και τιμούσαν μόνον τη γη, επειδή τους έδινε πλούσιες σοδειές και καλούς καρπούς, ενώ δεν τιμούσαν τους άλλους θεούς.
Ναός Επικουρείου Απόλλωνος: Τα Μυστικά που Αποκάλυψαν οι Ιερείς του Απόλλωνα και ο Ικτίνος τα Έκανε Πράξη
Ο ναός του Επικουρείου Απόλλωνος βρίσκεται στις Βάσσες Αρκαδίας, κοντά στα σύνορα του νομού με την Μεσσηνία, πάνω σε έναν χαμηλό λόφο. Πολλά έχουν γραφεί για τον συγκεκριμένο ναό αλλά είναι πολλά αυτά που έχουμε να ανακαλύψουμε ακόμη.
Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ο ναός δεν ήταν απλά ένα λατρευτικό κτίσμα αφιερωμένο στον Απόλλωνα όπως τόσα άλλα στον Ελλαδικό χώρο. Ο ναός αυτός διαφέρει ξεκάθαρα.
Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ο ναός δεν ήταν απλά ένα λατρευτικό κτίσμα αφιερωμένο στον Απόλλωνα όπως τόσα άλλα στον Ελλαδικό χώρο. Ο ναός αυτός διαφέρει ξεκάθαρα.
Εξαιρετικά αρχαιολογικά ευρήματα στον Πετρά Σητείας
Με αδιάλειπτη χρήση από το 2800 έως το 1800 π.Χ. περίπου, δηλαδή για περισσότερο από χίλια χρόνια, το ασύλητο μινωικό νεκροταφείο της ελίτ στον Πετρά Σητείας δίνει πολύτιμες πληροφορίες σε πολλά επίπεδα.
Πολύ περισσότερο όταν στην ίδια περιοχή άκμασε ένα από τα παλαιότερα ανάκτορα της Κρήτης, στο οποίο έχει βρεθεί το καλύτερα σωζόμενο από τα τρία ιερογλυφικά αρχεία του νησιού (Κνωσός, Μάλια, Πετράς).
Πολύ περισσότερο όταν στην ίδια περιοχή άκμασε ένα από τα παλαιότερα ανάκτορα της Κρήτης, στο οποίο έχει βρεθεί το καλύτερα σωζόμενο από τα τρία ιερογλυφικά αρχεία του νησιού (Κνωσός, Μάλια, Πετράς).
Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2019
Τα ονόματα ημερών & μηνών στην μυθολογία & στην Αρχαία Ελλάδα
Οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν δώσει ονόματα πλανητικών θεοτήτων στις 7 ημέρες της εβδομάδος του σεληνιακού κύκλου.
Έτσι, η πρώτη ημέρα ήταν αφιερωμένη στον Ήλιο Απόλλωνα (Κυριακή), η δεύτερη στην Σελήνη -Άρτεμις- (Δευτέρα), η τρίτη στον Άρη (Τρίτη), η τέταρτη στον Ερμή (Τετάρτη), η Πέμπτη στον Δία (Πέμπτη), η έκτη στην Αφροδίτη (Παρασκευή) και η έβδομη στον Κρόνο (Σάββατο). Από τους Έλληνες οι ονομασίες των ημερών πέρασαν στους Ρωμαίους, χωρίς μεταβολές, αλλά μεταφρασμένες στην λατινική γλώσσα.
Έτσι, η πρώτη ημέρα ήταν αφιερωμένη στον Ήλιο Απόλλωνα (Κυριακή), η δεύτερη στην Σελήνη -Άρτεμις- (Δευτέρα), η τρίτη στον Άρη (Τρίτη), η τέταρτη στον Ερμή (Τετάρτη), η Πέμπτη στον Δία (Πέμπτη), η έκτη στην Αφροδίτη (Παρασκευή) και η έβδομη στον Κρόνο (Σάββατο). Από τους Έλληνες οι ονομασίες των ημερών πέρασαν στους Ρωμαίους, χωρίς μεταβολές, αλλά μεταφρασμένες στην λατινική γλώσσα.
Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2019
Ο Αριστοτέλης, η σωκρατική ρήση «ουδείς έκων κακός» και οι φυσικές δυνατότητες του ανθρώπου
Η περιβόητη φράση του Σωκράτη «ουδείς έκων κακός» καταδεικνύει την αισιόδοξη οπτική του ανθρώπου, αφού κανένας δε θα ήθελε να κάνει το κακό εν γνώσει του.
Για το Σωκράτη η πρόθεση του ανθρώπου να υπηρετήσει το καλό τίθεται με τρόπο αδιαπραγμάτευτο, καθώς αυτός που δεν το πράττει αποτελεί θύμα της άγνοιας ή της πλάνης, που τον καθηλώνει στο κακό άθελά του. Σε τελική ανάλυση, το κακό σχετίζεται με την παρεξήγηση, την εσφαλμένη αντίληψη ή την κακή επικοινωνία των ανθρώπων.
Για το Σωκράτη η πρόθεση του ανθρώπου να υπηρετήσει το καλό τίθεται με τρόπο αδιαπραγμάτευτο, καθώς αυτός που δεν το πράττει αποτελεί θύμα της άγνοιας ή της πλάνης, που τον καθηλώνει στο κακό άθελά του. Σε τελική ανάλυση, το κακό σχετίζεται με την παρεξήγηση, την εσφαλμένη αντίληψη ή την κακή επικοινωνία των ανθρώπων.
Από τον «Αττίλα» στη Συρία και ο διάλογος «Αθηναίων-Μηλίων»
Toν Μάρτιο του 416 π.Χ. οι Αθηναϊκες τριήρεις εμφανίστηκαν στη Μήλο, με στόχο να πείσουν τους Μηλίους να προσχωρήσουν στη συμμαχία τους. Οι Μήλιοι αρνήθηκαν ζητώντας από τους Αθηναίους να σεβαστούν την ηθική και το δίκαιο.Οι Αθηναίοι τους απάντησαν οτι τις διεθνείς σχέσεις τις καθορίζει η στρατιωτική ισχύς.
Ακολούθησε ο περίφημος διάλογος «Αθηναίων-Μηλίων», τον οποίον διασώζει ο Θουκυδίδης στον μνημιώδες έργο του για τον Πελοποννησιακό Πόλεμο. Ο διάλογος αυτός αποτελεί τον θεμέλιο λίθο, αυτού που αργότερα αποκλήθηκε στη Δύση «ρεαλιστική σχολή» στις Διεθνείς Σχέσεις, με «πατέρα» της, τον Hans Morgenthau, « άξιο τέκνο», του οποίοι ήταν ο Henry Kissinger.
Ακολούθησε ο περίφημος διάλογος «Αθηναίων-Μηλίων», τον οποίον διασώζει ο Θουκυδίδης στον μνημιώδες έργο του για τον Πελοποννησιακό Πόλεμο. Ο διάλογος αυτός αποτελεί τον θεμέλιο λίθο, αυτού που αργότερα αποκλήθηκε στη Δύση «ρεαλιστική σχολή» στις Διεθνείς Σχέσεις, με «πατέρα» της, τον Hans Morgenthau, « άξιο τέκνο», του οποίοι ήταν ο Henry Kissinger.
Το έπος της απόκρυψης των αρχαιοτήτων μετά την έναρξη του Ελληνοιταλικού πολέμου
Ήδη από το 1937 είχαν αναπτυχθεί προβληματισμοί για την διάσωση των αρχαιοτήτων σε περίπτωση αεροπορικών επιδρομών. Ένα μήνα μετά την έναρξη του ελληνοιταλικού πολέμου, στις 11 Νοέμβρη 1940, φτάνει σε όλα τα μουσεία επιστολή με τίτλο «Γενικαί τεχνικαί οδηγίαι για την προστασία των αρχαίων των διαφόρων μουσείων από τους εναερίους κινδύνους».
Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2019
Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2019
Τηλέφεια τραύματα: «Ο τρώσας και ιάσεται»
Ο όρος «Τηλέφεια τραύματα» έμεινε για να χαρακτηρίζει γενικώς τα αθεράπευτα τραύματα. Είναι τα τραύματα που δεν επουλώνονται. Τα Τηλέφεια τραύματα είναι τα τραύματα που προξένησε στον Τήλεφο ο Αχιλλέας κατά τη μεταξύ τους μονομαχία στη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου. Η επούλωση τραυμάτων στην ιστορία του Τήλεφου μας λέει πως, μόνον αυτός που τα προκαλεί μπορεί να τα θεραπεύσει. «Ο τρώσας και ιάσεται» λέει ο χρησμός του Απόλλωνα. Ας πάμε να ξετυλίξουμε το κουβάρι της ιστορίας.