Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2021

Ελληνικό ναυάγιο που χρονολογείται από τον έβδομο αιώνα π.Χ. ανακαλύφτηκε στην Ιταλία και αλλάζει την ιστορία του εμπορίου μεταξύ της Μεγάλης Ελλάδας και της μητέρας χώρας

Η Απουλία, ένα Ελληνικό ναυάγιο που χρονολογείται από τον έβδομο π.Χ αιώνα βρέθηκε στο κανάλι του Οτράντο. Το φορτίο ανακτήθηκε από τους αρχαιολόγους σε βάθος 780 μέτρων. Την ανακοίνωση έκανε ο υπουργός Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Ντάριο Φραντσεσίνι

Αμφορείς και κανάτες αλλά και ένας μεγάλος αριθμός από κεραμικά φλιτζάνια κρασιού που προορίζονται για το τραπέζι των ελίτ, στοιβαγμένα και «συσκευασμένα» μέσα σε μεγάλα βάζα που χρησιμοποιούνται για την προστασία τους από τον κίνδυνο ατυχημάτων κατά τη διάρκεια του μακρινού θαλάσσιου ταξιδιού. Εκτός από τα υπολείμματα τροφίμων, όπως οι ελιές.

Το φορτίο ενός κορινθιακού πλοίου του 7ου αιώνα π.Χ. ανακτήθηκε από τα βάθη του καναλιού Otranto σε απίστευτο βάθος 780 μέτρων. μόλις μελετήθηκε στα εργαστήρια της Εθνικής Εποπτείας για την Υποβρύχια Κληρονομιά, ρίχνει νέο φως στην αυγή του εμπορίου μεταξύ Κορίνθου και Μεγάλης Ελλάδας. 

Στην πραγματικότητα, χρονολογείται από τις αρχές του έβδομου αιώνα π.Χ. "Μια μεγάλη ανακάλυψη που καταδεικνύει την ανάγκη επιστροφής στην επένδυση της υποβρύχιας αρχαιολογίας", αναφέρει ο υπουργός Πολιτισμού Franceschini, ο οποίος επισημαίνει ότι η πρόθεση του υπουργείου είναι να ξεκινήσει ένα έργο για να φέρει στην επιφάνεια όλα τα άλλα ευρήματα - περίπου 200.

Η ανακάλυψη έγινε κατά τη διάρκεια των εργασιών για την κατασκευή του TAP, του αγωγού μεθανίου που φέρνει το αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία. Η μεγαλύτερη έκπληξη, επισημαίνει η αρχαιολόγος Barbara Davidde, ωστόσο, ήρθε στο εργαστήριο, όταν οι ειδικοί της εποπτείας που δημιουργήθηκε τον Ιανουάριο του 2020 από τον υπουργό Franceschini, καθάρισαν και μελέτησαν τη συλλογή αγγείων και μπολ, σημειώνοντας ότι ήταν ένα τόσο αρχαίο υλικό. 

Πρόκειται συγκεκριμένα για τρεις αμφορείς κορινθιακού τύπου "Α", δέκα σκύφους κορινθιακής παραγωγής, τέσσερις υδρίες κορινθιακής παραγωγής, τρεις τρίλοβους οινοχόους σε κοινή κεραμική και μια κανάτα χονδροειδής ζύμης, πολύ συχνές στην Κόρινθο. Από όλα, ίσως το πιο ενδιαφέρον αντικείμενο είναι ο πίθος, ή το μεγάλο πήλινο βάζο "με όλο το περιεχόμενό του να αποτελείται από σκύφους στοιβαγμένους στο εσωτερικό σε εύτακτους οριζόντιους σωρούς". 

Τουλάχιστον 25 από αυτά τα μικρά μπολ ήταν άθικτα, άλλα σε κομμάτια, τα οποία ακόμη καθαρίζονται και μελετώνται. Αλλά στο μεταξύ είναι ακριβής η χρονολόγηση αυτών των πολύτιμων αντικειμένων που ενθουσιάζει. Διότι μέχρι σήμερα, εξηγεί ο Davidde, «δεν θεωρήθηκε ότι μεταξύ της Μεγάλης Ελλάδας και της μητέρας χώρας θα μπορούσε ήδη να οργανωθεί το εμπόριο αυτής της εποχής».

Μια πραγματικά σημαντική ανακάλυψη, επισημαίνει επίσης ο γενικός διευθυντής των κρατικών μουσείων Massimo Osanna "επειδή μας επιστρέφει ένα ιστορικό γεγονός που μας λέει για τις αρχαιότερες φάσεις του μεσογειακού εμπορίου στην αυγή της Μεγάλης Ελλάδας, και των ροών κινητικότητας στη λεκάνη της Μεσογείου ». 

Ακόμη περισσότερο επειδή οι τεχνολογίες έρευνας σήμερα μας επιτρέπουν να εντοπίσουμε πολλές πολύτιμες λεπτομέρειες, από το περιεχόμενο αμφορέων και κανατών, μέχρι την ποικιλία ελιών, η παρουσία των οποίων εντοπίστηκε στο πρώτο μέρος της μελέτης. Εν ολίγοις, "μια πολύ πλούσια κληρονομιά, ικανή να μας αποκαταστήσει όχι μόνο τους θησαυρούς που κρύβονται στις θάλασσές μας, αλλά και την ιστορία μας" 

Οι ειδικοί επέστρεψαν με ένα ωκεανογραφικό σκάφος στο σημείο του καναλιού Otranto όπου βρισκόταν το ναυάγιο, 22 μίλια από την ακτή και εκεί τεκμηρίωσαν τον βυθισμένο θησαυρό με υποβρύχια βίντεο και φωτογραφίες. Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας ένα είδος υποβρυχίου με καλωδιακή καθοδήγηση και μια ειδική αντλία αναρρόφησης, κατάφεραν να φέρουν στην επιφάνεια 22 από τα περισσότερα από 220 αντικείμενα με γεωεπικοινωνία, δίπλα στα υπολείμματα του αρχαίου σκάφους "ήταν ένα εξαιρετικό γεγονός και για τις τεχνολογίες που χρησιμοποιήθηκαν", σημειώνει ο επιθεωρητής. 

Γιατί ποτέ στο παρελθόν δεν είχαν γίνει προσπάθειες σε αυτά τα βάθη. Αυτό που λέγεται σήμερα, λέει, «είναι μια επιχείρηση που εισέρχεται στην ιστορία της υποβρύχιας αρχαιολογίας». Το έργο που αξιολογείται τώρα περιλαμβάνει τη συνολική ανάκτηση του φορτίου και τη μελέτη του, αλλά και τη δημιουργία ενός μουσείου στο οποίο θα διηγείται, σχεδόν τρεις χιλιάδες χρόνια μετά το ναυάγιο, την περιπέτεια του πλοίου που έφυγε από την Κόρινθο και τα θαύματα μετέφερε.


Πηγή εικόνας : corrieredelmezzogiorno

Πληροφορίες αντλήθηκαν από την πηγή