Σύμφωνα με ορισμένους αρχαιολόγους, η μορφολογία των κάτω άκρων τους δηλώνει πασιφανώς την ελληνική τους ταυτότητα. Άλλοι συνάδελφοί τους όμως είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί, επισημαίνοντας ότι, ακριβώς αυτό που ονομάζεται «Ελληνικό πόδι» στη γλυπτική μπορεί να ενισχύει την άποψη περί της ρωμαϊκής προέλευσης των Καρυάτιδων.
Αρχαία Ελλάς - Ιστορικές Αναδρομές στην Αρχαία Ελλάδα. Ζωντανεύουμε τον λαμπρότερο Πολιτισμό που γνώρισε η ανθρωπότητα με την δύναμη της γνώσης.
Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2018
Γιατί ο Αλκιβιάδης έκοψε την ουρά του σκύλου του;
Ο βίος και ή πολιτεία του Αλκιβιάδη αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα τής μεταβολής των πολιτικών ηθών που συνήθως επιφέρουν έκτακτες πολιτικές περιστάσεις και η κυριαρχούσα τάση στην περιρρέουσα πνευματική ατμόσφαιρα: Στην συγκεκριμένη περίπτωση εννοούνται o Πελοποννησιακός πόλεμος, ιδιαίτερα κατά την δεύτερη και τρίτη (τελευταία) φάση του και ή Σοφιστική αντιστοίχως. Αποτέλεσμα και τών δυο ήταν οι ηθικές άξιες νά χάσουν το περιεχόμενό τους - ένα φαινόμενο πού επισημαίνουν κορυφαίοι διανοούμενοι τής εποχής, ο Θουκυδίδης καί o Αριστοφάνης.
Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2018
Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2018
Η Πάραλος και τα ιερά πλοία των Αθηναίων
Στην αρχαιότητα η Πάραλος ή και Παραλία,[1] αποκαλούμενη σύμφωνα με επιγραφές, ήταν ένα από τα έξι «ιερά πλοία» της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Τα άλλα πέντε ήταν η Σαλαμινία, η Αμμωνιάς, η Αντιγονίς, η Δημητριάς και η Πτολεμαΐς.
Σαλαμινία ονομαζόταν το καράβι των Αθηναίων του 5ου αι. π.Χ., που κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου ήταν επιφορτισμένο με τη μεταφορά μηνυμάτων από και προς τους Δελφούς και επέστρεφε με τους χρησμούς των Δελφών.
Σαλαμινία ονομαζόταν το καράβι των Αθηναίων του 5ου αι. π.Χ., που κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου ήταν επιφορτισμένο με τη μεταφορά μηνυμάτων από και προς τους Δελφούς και επέστρεφε με τους χρησμούς των Δελφών.
Ο στρατός που υποχρέωσε τους παντοδύναμους Σπαρτιάτες σε ταπεινωτική ήττα
Ο Λεωνίδας Α’ της Σπάρτης, ο Λεωνίδας των Θερμοπυλών, είχε πάντα αγκάθι αυτή την ιστορία της πανωλεθρίας του λαού του που άκουγε διαρκώς μεγαλώνοντας.
Την περιβόητη ήττα των Λακεδαιμονίων δηλαδή όταν προσπάθησαν να εκθρονίσουν τον τύραννο της Σάμου, Πολυκράτη, μια ταπεινωτική ήττα που τόσο κηλίδωσε το γόητρο των περήφανων Λακεδαιμονίων και θα στεκόταν ορόσημο στην πολεμική τους ιστορία.
Ένα γεγονός που γινόταν ακόμα τραγικότερο εξαιτίας του πρωταγωνιστή του, του μεγάλου βασιλιά Κλεομένη Α’ της Σπάρτης, γιου του Αναξανδρίδα και ετεροθαλούς αδερφού του Λεωνίδα. Της πρώτης πραγματικής προσωπικότητας της Σπάρτης (περισσότερο ιστορικής παρά μυθικής δηλαδή) που χάρη στον Ηρόδοτο έχουμε ασφαλέστερες χρονολογίες και περισσότερες πληροφορίες.
Την περιβόητη ήττα των Λακεδαιμονίων δηλαδή όταν προσπάθησαν να εκθρονίσουν τον τύραννο της Σάμου, Πολυκράτη, μια ταπεινωτική ήττα που τόσο κηλίδωσε το γόητρο των περήφανων Λακεδαιμονίων και θα στεκόταν ορόσημο στην πολεμική τους ιστορία.
Ένα γεγονός που γινόταν ακόμα τραγικότερο εξαιτίας του πρωταγωνιστή του, του μεγάλου βασιλιά Κλεομένη Α’ της Σπάρτης, γιου του Αναξανδρίδα και ετεροθαλούς αδερφού του Λεωνίδα. Της πρώτης πραγματικής προσωπικότητας της Σπάρτης (περισσότερο ιστορικής παρά μυθικής δηλαδή) που χάρη στον Ηρόδοτο έχουμε ασφαλέστερες χρονολογίες και περισσότερες πληροφορίες.
Το άρθρο 7 της Συμφωνίας Αθήνας – Σκοπίων: ο Δούρειος Ίππος του Αλυτρωτισμού της γείτονος χώρας
"Η συμφωνία αυτή έχει πολλά σημεία τα οποία δεν είναι ξεκάθαρα και χρήζουν περαιτέρω μελέτης. Εκείνο, όμως, που είναι το πιο σημαντικό, κατά τη γνώμη μου, μέρος της Συμφωνίας είναι το επίμαχο άρθρο 7 με τα επιμέρους εδάφια, όπως δημοσιεύτηκε στα ελληνικά Μ.Μ.Ε. "
Και το όνομα αυτής: «Βόρεια Μακεδονία». Η επικείμενη συμφωνία θα επιλύσει ένα χρόνιο πρόβλημα ή θα δημιουργήσει νέο στο μέλλον; Ιδού το ερώτημα, γιατί η όποια συμφωνία θα πρέπει να έχει ευρεία αποδοχή και διάρκεια, αλλιώς θα καταρρεύσει υπό το βάρος των ασαφειών, των σκοτεινών διατυπώσεων και των διφορούμενων σημείων.
Και το όνομα αυτής: «Βόρεια Μακεδονία». Η επικείμενη συμφωνία θα επιλύσει ένα χρόνιο πρόβλημα ή θα δημιουργήσει νέο στο μέλλον; Ιδού το ερώτημα, γιατί η όποια συμφωνία θα πρέπει να έχει ευρεία αποδοχή και διάρκεια, αλλιώς θα καταρρεύσει υπό το βάρος των ασαφειών, των σκοτεινών διατυπώσεων και των διφορούμενων σημείων.
Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2018
Η κάνναβη στον Ηρόδοτο και το Δημόκριτο
Η καλλιέργεια της κάνναβης εντοπίζεται στους αρχαίους χρόνους και σε διάφορους πολιτισμούς. Eίναι γνωστή για τις ίνες με τις οποίες επί αιώνες κατασκευάζονται σκοινιά και υφάσματα, αλλά και για τις πολυάριθμες ουσίες, φαρμακευτικές και ψυχοδραστικές, που περιέχονται στον κορμό, στα φύλλα και στα άνθη της.
Πολύ νωρίς οι άνθρωποι είχαν καταλάβει την χρησιμότητα των προϊόντων της και έτσι βρήκε τη θέση της στη διατροφή, ως πρώτη ύλη για διάφορα προϊόντα, στην ιατρική, αλλά και σε διάφορες ιεροτελεστίες. Και σήμερα χρησιμοποιείται στην υφαντουργία, τη χαρτοποιία, την ιατρική, ως καύσιμη ύλη, ως βάση για παραγωγή βερνικιών και χρωμάτων.
Οι σπόροι και το λάδι του φυτού όχι μόνο αποτελούσαν βασική τροφή για ανθρώπους και ζώα μα και σειρά φαρμάκων για πάρα πολλές ασθένειες.
Πολύ νωρίς οι άνθρωποι είχαν καταλάβει την χρησιμότητα των προϊόντων της και έτσι βρήκε τη θέση της στη διατροφή, ως πρώτη ύλη για διάφορα προϊόντα, στην ιατρική, αλλά και σε διάφορες ιεροτελεστίες. Και σήμερα χρησιμοποιείται στην υφαντουργία, τη χαρτοποιία, την ιατρική, ως καύσιμη ύλη, ως βάση για παραγωγή βερνικιών και χρωμάτων.
Οι σπόροι και το λάδι του φυτού όχι μόνο αποτελούσαν βασική τροφή για ανθρώπους και ζώα μα και σειρά φαρμάκων για πάρα πολλές ασθένειες.
Ποιοι κανόνες ίσχυαν για την οπλοκατοχή στην Αρχαία Ελλάδα;
Στην Αρχαία Ελλάδα (και βέβαια στην κοντινή Αίγυπτο, στους Χετταιούς και αργότερα στους Ρωμαίους γείτονες) τα όπλα διαδραμάτιζαν σημαντικό ρόλο στη ζωή. Ο πόλεμος αποτελούσε συνεχή απειλή -είτε από εξωτερική πηγή, είτε από το εσωτερικό.
Τα όπλα συχνά τα είχε κάποιος κοντά του, είτε επάνω του ή αν επρόκειτο για ηγέτη ήταν πάντα προστατευμένος από μία ομάδα φρούρησης. Οι αρχαίοι Έλληνες, αποτελούν ένα από τα πρώτα παραδείγματα πολιτισμού επιβολής ελέγχου στα όπλα.
Λόγο της φύσης συνεχούς αλλαγής της προδημοκρατικής Ελλάδας και των διάφορων πολέμων (Περσικούς, Πελοποννησιακό) τα όπλα ήταν πολλαπλώς συνδεδεμένα με τον ελληνικό πολιτισμό.
Όμως οι αρχαίοι Έλληνες είχαν θέσει αυστηρά όρια στο κατά πόσο ήταν απαραίτητα τα όπλα εντός ενός πολιτισμένου κράτους.
Τα όπλα συχνά τα είχε κάποιος κοντά του, είτε επάνω του ή αν επρόκειτο για ηγέτη ήταν πάντα προστατευμένος από μία ομάδα φρούρησης. Οι αρχαίοι Έλληνες, αποτελούν ένα από τα πρώτα παραδείγματα πολιτισμού επιβολής ελέγχου στα όπλα.
Λόγο της φύσης συνεχούς αλλαγής της προδημοκρατικής Ελλάδας και των διάφορων πολέμων (Περσικούς, Πελοποννησιακό) τα όπλα ήταν πολλαπλώς συνδεδεμένα με τον ελληνικό πολιτισμό.
Όμως οι αρχαίοι Έλληνες είχαν θέσει αυστηρά όρια στο κατά πόσο ήταν απαραίτητα τα όπλα εντός ενός πολιτισμένου κράτους.
Από το Θαλή στον Ίππαρχο. Οι Αρχαίοι Έλληνες Φιλόσοφοι έθεσαν τις βάσεις της αστρονομίας
Οι Αρχαίοι Έλληνες Φιλόσοφοι έθεσαν τις βάσεις για όλες τις επιστήμες. Ανάμεσα σε αυτές ασχολήθηκαν και με την αστρονομία.
Το μεγάλο εξελικτικό βήμα στην ελληνική αστρονομία πραγματοποίησε ο Θαλής (643 –548 π.Χ.), ο Έλληνας σοφός από την Μίλητο της Ιωνίας. Δεν γνωρίζουμε από που άντλησε ο Θαλής τις γνώσεις του περί του σύμπαντος. Οι περισσότεροι θεωρούν ότι ο Θαλής απέκτησε αστρονομικές γνώσεις κατά την διάρκεια των ταξιδιών του στην Αίγυπτο και τη Βαβυλώνα.
Το 585 π.Χ. τα βασίλεια των Λυδών και των Μήδων πολεμούσαν σκληρά μεταξύ των. Στις 28 Μαΐου 585 π.Χ. τα αντίπαλα στρατεύματα είχαν πάρει θέσεις στις όχθες του Άλυ ποταμού. Η μάχη άρχισε σφοδρή και συνεχίστηκε για λίγη ώρα, όταν ξαφνικά ο ήλιος άρχισε να χάνεται και το σκοτάδι να πέφτει στη γη.
Το μεγάλο εξελικτικό βήμα στην ελληνική αστρονομία πραγματοποίησε ο Θαλής (643 –548 π.Χ.), ο Έλληνας σοφός από την Μίλητο της Ιωνίας. Δεν γνωρίζουμε από που άντλησε ο Θαλής τις γνώσεις του περί του σύμπαντος. Οι περισσότεροι θεωρούν ότι ο Θαλής απέκτησε αστρονομικές γνώσεις κατά την διάρκεια των ταξιδιών του στην Αίγυπτο και τη Βαβυλώνα.
Το 585 π.Χ. τα βασίλεια των Λυδών και των Μήδων πολεμούσαν σκληρά μεταξύ των. Στις 28 Μαΐου 585 π.Χ. τα αντίπαλα στρατεύματα είχαν πάρει θέσεις στις όχθες του Άλυ ποταμού. Η μάχη άρχισε σφοδρή και συνεχίστηκε για λίγη ώρα, όταν ξαφνικά ο ήλιος άρχισε να χάνεται και το σκοτάδι να πέφτει στη γη.
Η γνώση είναι ανάμνηση γιατί η ψυχή γνωρίζει ανέκαθεν (Διάλογος, Σωκράτης - Μένων)
Επειδή λοιπόν η ψυχή είναι αθάνατος, και έχει γεννηθεί επανειλημμένως, και έχει ιδεί όλα τα πράγματα, και εδώ και εις τον Άδην, δεν υπάρχει τίποτε που να μη το έχει μάθει· ώστε δεν πρέπει ν' απορήσωμεν εάν της είναι δυνατόν να ενθυμηθή και ως προς την αρετήν, και ως προς άλλα πράγματα, αυτά που εγνώριζε και από πριν.
Διότι επειδή όλα τα πράγματα συγγενεύουν μεταξύ των, και αφού η ψυχή τα έχει μάθει κάποτε όλα, τίποτε δεν εμποδίζει τον άνθρωπον, μόλις ενθυμηθή το ένα, πράγμα που οι άνθρωποι ονομάζουν μόλις το μάθη, να επανεύρη πάλιν όλα τα άλλα, εάν έχη κανείς θάρρος και δεν κουράζεται με την αναζήτησιν· διότι και η αναζήτησις και η εύρεσις είναι όλα μαζί μία ανάμνησις.
Διότι επειδή όλα τα πράγματα συγγενεύουν μεταξύ των, και αφού η ψυχή τα έχει μάθει κάποτε όλα, τίποτε δεν εμποδίζει τον άνθρωπον, μόλις ενθυμηθή το ένα, πράγμα που οι άνθρωποι ονομάζουν μόλις το μάθη, να επανεύρη πάλιν όλα τα άλλα, εάν έχη κανείς θάρρος και δεν κουράζεται με την αναζήτησιν· διότι και η αναζήτησις και η εύρεσις είναι όλα μαζί μία ανάμνησις.
Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2018
Στη Γαύδο υπήρξε ανθρώπινη παρουσία 300.000 χρόνια πριν!
Νέα δεδομένα από έρευνες ανατρέπουν αυτό που μέχρι σήμερα πιστεύαμε - Ευρήματα δείχνουν ανθρώπινη παρουσία στη Γαύδο χιλιάδες χρόνια πριν τη νεολιθική περίοδο
Μέχρι πρόσφατα οι ερευνητές τοποθετούσαν χρονικά την παρουσία ανθρώπου στην Κρήτη περίπου το 7000 π.Χ. Ωστόσο ευρήματα των τελευταίων ετών στη Γαύδο ανατρέπουν τις μέχρι σήμερα παραδοχές και οδηγούν σε συμπεράσματα που χρονολογούν την ανθρώπινη παρουσία στην περιοχή από την παλαιολιθική περίοδο, δηλαδή περίπου 300.000 χρόνια πριν!
Μέχρι πρόσφατα οι ερευνητές τοποθετούσαν χρονικά την παρουσία ανθρώπου στην Κρήτη περίπου το 7000 π.Χ. Ωστόσο ευρήματα των τελευταίων ετών στη Γαύδο ανατρέπουν τις μέχρι σήμερα παραδοχές και οδηγούν σε συμπεράσματα που χρονολογούν την ανθρώπινη παρουσία στην περιοχή από την παλαιολιθική περίοδο, δηλαδή περίπου 300.000 χρόνια πριν!
Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2018
Η φυλή Παστούν και η σχέση τους με την αρχαία Ελλάδα
Αν γνωρίζαμε τον Ελληνισμό σε όλο του το εύρος, αυτό που ξεπερνά και διαπερνά τα συμβατικά σύνορα, θα αντιλαμβανόμασταν την δύναμη και τις δυνατότητες του.
Μπορεί να είναι διασκορπισμένος σε όλα τα σημεία του πλανήτη, μπορεί να μην γνωρίζουμε καν την ύπαρξη ορισμένων τμημάτων του… Υπάρχει όμως κάτι που τον κρατά αδιάσπαστη ενότητα και αυτό είναι η ιστορία του και ό,τι αυτή περιλαμβάνει…
Απόδειξη αποτελεί μία φυλή με την επωνυμία Παστούν, που κατοικεί στα σύνορα μεταξύ Αφγανιστάν και Πακιστάν, και υπολογίζεται στους 42.000.000 κατοίκους!
Μπορεί να είναι διασκορπισμένος σε όλα τα σημεία του πλανήτη, μπορεί να μην γνωρίζουμε καν την ύπαρξη ορισμένων τμημάτων του… Υπάρχει όμως κάτι που τον κρατά αδιάσπαστη ενότητα και αυτό είναι η ιστορία του και ό,τι αυτή περιλαμβάνει…
Απόδειξη αποτελεί μία φυλή με την επωνυμία Παστούν, που κατοικεί στα σύνορα μεταξύ Αφγανιστάν και Πακιστάν, και υπολογίζεται στους 42.000.000 κατοίκους!
Το παιδί στην Αρχαία Ελλάδα
Αλήθεια, πόσο διαφορετικά ζούσαν τα παιδιά της αρχαιότητας από εμάς ; Πήγαιναν σχολείο; Τι έτρωγαν ; Έπαιζαν ; Και τι παιχνίδια; Για να απαντήσουμε τα ερωτήματά μας συλλέξαμε πληροφορίες για τη ζωή του παιδιού στην αρχαία Ελλάδα, κατασκευάσαμε αντικείμενα της καθημερινότητάς του, παίξαμε τα παιχνίδια του και με ένα θεατρικό δρώμενο μεταφέραμε γονείς και παιδιά στην αρχαία Αθήνα!
Οι Πέντε (5) Ιερές πόλεις της Αρχαίας Ελλάδας
Κατά την αρχαιότητα η Ελευσίνα αποτελούσε μαζί με την Αθήνα, την Ολυμπία, τους Δελφούς και τη Δήλο τις 5 ιερές πόλεις της Αρχαίας Ελλάδος και σε αυτήν κατέληγε η Ιερά Οδός. Η λέξη Ελευσίς-ίνος αναφέρεται για πρώτη φορά στον Ορφικό ύμνο «Δήμητρος θυμίαμα». Επιπλέον, ο Ησύχιος μας αναφέρει ότι το παλαιότερο όνομα της Ελευσίνας ήταν Σαισαρία. Σύμφωνα με το μύθο, η Σαισαρία ήταν η μικρότερη κόρη του βασιλιά Κελεού.
Ο Κελεός αναφέρεται ως ο πρώτος Ιεροφάντης και ότι πρώτος χειροτόνησε τις κόρες του Ιέρειες της θεάς Δήμητρας. Ο Κελεός ήταν ο οικιστής της Ελευσίνας, ο οποίος για να τιμήσει τον πατέρα, τον ήρωα Ελευσίνα, έδωσε το όνομά του στην πόλη.
Ο Κελεός αναφέρεται ως ο πρώτος Ιεροφάντης και ότι πρώτος χειροτόνησε τις κόρες του Ιέρειες της θεάς Δήμητρας. Ο Κελεός ήταν ο οικιστής της Ελευσίνας, ο οποίος για να τιμήσει τον πατέρα, τον ήρωα Ελευσίνα, έδωσε το όνομά του στην πόλη.
Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2018
Όταν ο Σωκράτης περιέγραφε τη Γη από ψηλά μέσα από τον Φαίδωνα
Ο Φαίδων είναι έργο του Πλάτωνα το οποίο εντάσσεται στην τετραλογία (Ευθύφρων, Κρίτων, Απολογία, Φαίδων) των διαλόγων που αναφέρονται στη δίκη και εκτέλεση του Σωκράτη. Σε κάποιο σημείο έχουμε την εκπληκτική αναφορά του Σωκράτη για τον Αιθέρα, την Ψυχή αλλά και την εξωπραγματική περιγραφή της Γης από το διάστημα!
Τα πρόσωπα που συμμετέχουν στο διάλογο είναι:
Τα πρόσωπα που συμμετέχουν στο διάλογο είναι:
Τα πρώτα «ρομπότ του σεξ» δημιουργήθηκαν στην αρχαία Ελλάδα
Η εποχή των ρομπότ του σεξ και των φουτουριστικών πορνείων όπου τους πελάτες υποδέχονται και εξυπηρετούν ανθρωπόμορφες σε κάθε ανατομική λεπτομέρεια ρέπλικες, μοιάζει να βρίσκεται στην κόψη της επιστημονικής φαντασίας αλλά και της σύγχρονης τεχνολογικής πραγματικότητας, οι αρχαίοι Έλληνες όμως ήταν εκείνοι που πρώτοι είχαν προχωρήσει σε ερωτικές σχέσεις με ανθρώπινα ομοιώματα.
Στο νέο της βιβλίο «Θεοί και Ρομπότ» (Gods & Robots), η ιστορικός Adrienne Mayor αποκαλύπτει πόσο παλιά πραγματικά είναι η ιδέα του sexbot. Τουλάχιστον με τη μορφή αγάλματος που αποκτά ανθρώπινη και ερωτική υπόσταση.
Στο νέο της βιβλίο «Θεοί και Ρομπότ» (Gods & Robots), η ιστορικός Adrienne Mayor αποκαλύπτει πόσο παλιά πραγματικά είναι η ιδέα του sexbot. Τουλάχιστον με τη μορφή αγάλματος που αποκτά ανθρώπινη και ερωτική υπόσταση.
Η πλάκα με στίχους του Ομήρου στα 10 σημαντικότερα ευρήματα του 2018
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, που έγιναν γνωστές το καλοκαίρι, το εύρημα μπορεί να χρονολογηθεί στη ρωμαϊκή εποχή και πιθανώς πριν από τον 3ο αι. μ.Χ.
«Η επιγραφή στην πήλινη πλάκα που βρέθηκε σε θέση με ρωμαϊκά κατάλοιπα σε μικρή απόσταση από το Ιερό της Ολυμπίας, διασώζει τους πρώτους 13 στίχους της Ραψωδίας ξ της Οδύσσειας και σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συλλέξει ως τώρα η ερευνητική ομάδα, αποτελεί το παλαιότερο σωζόμενο απόσπασμα των στίχων αυτών, σε κάθε περίπτωση των στίχων 1-8, αλλά και των στίχων 9-13, εφόσον επαληθευτεί η προκαταρκτική χρονολόγηση της επιγραφής», είχε διευκρινίσει, μεταξύ άλλων, τον περασμένο Ιούλιο, με ανακοίνωσή της, η ερευνητική ομάδα.
«Η επιγραφή στην πήλινη πλάκα που βρέθηκε σε θέση με ρωμαϊκά κατάλοιπα σε μικρή απόσταση από το Ιερό της Ολυμπίας, διασώζει τους πρώτους 13 στίχους της Ραψωδίας ξ της Οδύσσειας και σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συλλέξει ως τώρα η ερευνητική ομάδα, αποτελεί το παλαιότερο σωζόμενο απόσπασμα των στίχων αυτών, σε κάθε περίπτωση των στίχων 1-8, αλλά και των στίχων 9-13, εφόσον επαληθευτεί η προκαταρκτική χρονολόγηση της επιγραφής», είχε διευκρινίσει, μεταξύ άλλων, τον περασμένο Ιούλιο, με ανακοίνωσή της, η ερευνητική ομάδα.
Φειδίας, ο σπουδαιότερος γλύπτης της αρχαίας Ελλάδας. Κατηγορήθηκε για υπεξαίρεση χρυσού και αντιμετώπισε με ευστροφία τους κατηγόρους του
Ο Φειδίας ήταν ο σπουδαιότερος γλύπτης στην αρχαία Ελλάδα. Πολύ λίγα γνωρίζουμε για τη ζωή του, αλλά τα έργα του είναι διάσημα σε όλο τον κόσμο. Προτιμούσε να δουλεύει με χαλκό αντί για μάρμαρο και δημιούργησε μοναδικά αγάλματα προς τιμήν των αρχαίων θεών αλλά και διάφορων καθοριστικών ιστορικών γεγονότων.
Γεννήθηκε στην Αθήνα από εύπορους γονείς στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ.. Προικισμένος με πρώιμο ταλέντο αρχικά ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και νωρίς στράφηκε στη γλυπτική, μαθητεύοντας κοντά στον Αθηναίο γλύπτη Ηγία. Ήταν εξαιρετικός ζωγράφος και αρχιτέκτονας και θεωρείται ο μεγαλύτερος γλύπτης της κλασικής Ελλάδας.
Γεννήθηκε στην Αθήνα από εύπορους γονείς στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ.. Προικισμένος με πρώιμο ταλέντο αρχικά ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και νωρίς στράφηκε στη γλυπτική, μαθητεύοντας κοντά στον Αθηναίο γλύπτη Ηγία. Ήταν εξαιρετικός ζωγράφος και αρχιτέκτονας και θεωρείται ο μεγαλύτερος γλύπτης της κλασικής Ελλάδας.
Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2018
Κνωσός: Ανακαλύφθηκε το πιο σημαντικό εύρημα μετά το Δίσκο της Φαιστού
Μεγάλη ανακάλυψη με φόντο την Κνωσό καθώς οι ερευνητές μιλούν για σημαντικό αρχαιολογικό εύρημα. Σύμφωνα με τον ερευνητή αιγαιακών γραφών δρα Μηνά Τσικριτζή πρόκειται για η κυκλική στεφάνη από ελεφαντοστό, το πιο σημαντικό εύρημα μετά το Δίσκο της Φαιστού.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ.Τσικριτζής «σας ενημερώνω για την σημαντική ανακάλυψη της αρχαιολόγου Αθανασίας Κάντα στην Κνωσό.
Δείτε το εύρημα
Το σημαντικότερο πέρα από τα άλλα ευρήματα, είναι η κυκλική στεφάνη από ελεφαντοστό που έχει την μεγαλύτερη επιγραφή τελετουργικού και θρησκευτικού περιεχομένου μέχρι τώρα με συλλαβογράμματα της Γραμμικής Α. Περιμένουμε την επιστημονική δημοσίευση από τον T.G. PALAIMA για να δούμε την μεταγραφή των συμβόλων που φαίνονται στην παρακάτω εικόνα: Το εύρημα αυτό ίσως είναι το πιο σημαντικό μετά τον Δίσκο της Φαιστού»
Πηγή
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ.Τσικριτζής «σας ενημερώνω για την σημαντική ανακάλυψη της αρχαιολόγου Αθανασίας Κάντα στην Κνωσό.
Δείτε το εύρημα
Το σημαντικότερο πέρα από τα άλλα ευρήματα, είναι η κυκλική στεφάνη από ελεφαντοστό που έχει την μεγαλύτερη επιγραφή τελετουργικού και θρησκευτικού περιεχομένου μέχρι τώρα με συλλαβογράμματα της Γραμμικής Α. Περιμένουμε την επιστημονική δημοσίευση από τον T.G. PALAIMA για να δούμε την μεταγραφή των συμβόλων που φαίνονται στην παρακάτω εικόνα: Το εύρημα αυτό ίσως είναι το πιο σημαντικό μετά τον Δίσκο της Φαιστού»
Πηγή
Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018
Ο Αριστοτέλης συμφώνησε να διδάξει τον Αλέξανδρο, υπό έναν όρο...!
«Εύχομαι, όταν μια μέρα γίνεις βασιλιάς να είσαι το ίδιο αδιάφορος και απαθής στη γλώσσα της κολακείας, όπως είσαι αδιάφορος κι απαθής στην ομιλία, που ο πατέρας σου με υποχρέωσε να εκφωνήσω τώρα μπροστά σου». Αυτά εικάζονται πως ήταν τα πρώτα λόγια του Αριστοτέλη, προς τον νεογέννητο Μέγα Αλέξανδρο. Ο Φίλιππος Β’ της Μακεδονίας είχε καλέσει τον φιλόσοφο από τα Στάγιρα με σκοπό να εκφωνήσει έναν όμορφο λόγο μπροστά στην κούνια του μετέπειτα στρατηλάτη.
Αυτή η επαφή μεταξύ των δύο προσωπικοτήτων δεν ήταν παρά η πρώτη γνωριμία. Ο Αριστοτέλης θα γινόταν παιδαγωγός του έφηβου Αλέξανδρου, μυώντας τον στη «Λογική», την φιλοσοφική σκέψη που δημιούργησε και ανέπτυξε ο Σταγιρίτης στοχαστής. Ο Μέγας Αλέξανδρος έμεινε στο πλευρό του Αριστοτέλη για τρία χρόνια.
Αυτή η επαφή μεταξύ των δύο προσωπικοτήτων δεν ήταν παρά η πρώτη γνωριμία. Ο Αριστοτέλης θα γινόταν παιδαγωγός του έφηβου Αλέξανδρου, μυώντας τον στη «Λογική», την φιλοσοφική σκέψη που δημιούργησε και ανέπτυξε ο Σταγιρίτης στοχαστής. Ο Μέγας Αλέξανδρος έμεινε στο πλευρό του Αριστοτέλη για τρία χρόνια.
To νόημα της φράσης: «Πάς μη Έλλην βάρβαρος».
Οι Έλληνες μέσα στο χρόνο στον οποίο έζησαν δημιούργησαν όχι μόνο τη δική τους κλασσική εποχή αλλά κυριολεκτικά ένα χρονικό ρήγμα, το οποίο προκλήθηκε από την φιλοσοφική κατά βάση αποθέωση της παιδείας.
Ο Σωκράτης ήδη στην Πολιτεία μας δίνει το χωρισμό των ανθρώπων σε πεπαιδευμένους και σε μη πεπαιδευμένους. λόγω όλων αυτών των οποίων έχουμε πει αυτοί οι οποίοι είναι απαίδευτοι και δεν έχουν καμία σχέση με την αλήθεια, δεν θα πρέπει να κυβερνήσουν ποτέ την πολιτεία.
\Η έννοια του βαρβάρου έχει όλα τα χαρακτηριστικά του απαίδευτου, του ανθρώπου που δεν μπορεί να υπάγει προς τη χώρα των μακάρων, δεν κατέχει την ιδέα του Αγαθού και την αξιολογία του, τελικά δεν δικαιούται να μείνει και να απολαύσει τα αγαθά της έλλογης πλατωνικής πολιτείας.
Ο Σωκράτης ήδη στην Πολιτεία μας δίνει το χωρισμό των ανθρώπων σε πεπαιδευμένους και σε μη πεπαιδευμένους. λόγω όλων αυτών των οποίων έχουμε πει αυτοί οι οποίοι είναι απαίδευτοι και δεν έχουν καμία σχέση με την αλήθεια, δεν θα πρέπει να κυβερνήσουν ποτέ την πολιτεία.
\Η έννοια του βαρβάρου έχει όλα τα χαρακτηριστικά του απαίδευτου, του ανθρώπου που δεν μπορεί να υπάγει προς τη χώρα των μακάρων, δεν κατέχει την ιδέα του Αγαθού και την αξιολογία του, τελικά δεν δικαιούται να μείνει και να απολαύσει τα αγαθά της έλλογης πλατωνικής πολιτείας.
Η αντισεισμική κατασκευή της Ακρόπολης. Πώς οι αρχαίοι μηχανικοί φρόντισαν να την κτίσουν σύμφωνα με τους σύγχρονους αντισεισμικούς κανονισμούς
Η Ακρόπολη στέκεται αγέρωχη εδώ και δυόμιση χιλιάδες χρόνια παρά την έντονη σεισμική δραστηριότητα της περιοχής, ενώ άλλες σύγχρονες κατασκευές έχουν καταρρεύσει. Που οφείλεται άραγε αυτή η εκπληκτική αντοχή του μνημείου στις φυσικές καταστροφές;
Ειδικοί που μελετούν την στατικότητα του μνημείου, συμπεραίνουν ότι οφείλεται στους μηχανικούς που ολοκλήρωσαν την εκπληκτική αυτή κατασκευή. Στο «εργοτάξιο» της Ακρόπολης εργάστηκαν ελεύθεροι πολίτες, μέτοικοι, δούλοι, αλλά και οι καλύτεροι μαρμαροτεχνιτες της εποχής από τα νησιά των Κυκλάδων.
Ειδικοί που μελετούν την στατικότητα του μνημείου, συμπεραίνουν ότι οφείλεται στους μηχανικούς που ολοκλήρωσαν την εκπληκτική αυτή κατασκευή. Στο «εργοτάξιο» της Ακρόπολης εργάστηκαν ελεύθεροι πολίτες, μέτοικοι, δούλοι, αλλά και οι καλύτεροι μαρμαροτεχνιτες της εποχής από τα νησιά των Κυκλάδων.
Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2018
Το αρχαίο χειρουργείο της Πάφου
Τα κατάλοιπα ενός αρχαίου χειρουργείου, εκτιμάται πώς έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στα πλαίσια του Paphos Agora Project. Το πιο αναπάντεχο εύρημα ήταν ένας ανθρώπινος σκελετός. Διάφορα άλλα αντικείμενα φαίνεται να είχαν χρήση ιατρική.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Τμήματος Αρχαιότητων Κύπρου, τα ευρήματα χρονολογούνται στην εποχή του Αυτοκράτορα Ανδριανού γύρω στο 126 μ.Χ. Τις ανασκαφές και έρευνες κατά το 2016 διεξήγαγε το Τμήμα Κλασικής Αρχαιολογίας του Ινστιτούτου Αρχαιολογίας, από το Πανεπιστήμιο Jagiellonian Κρακοβίας, κάτω από τη διεύθυνση της Καθηγήτριας Ewdoksia Papuci-Władyka, στο πλαίσιο του προγράμματος Pafos Agora Project. Υπήρξαν δύο περίοδοι. Την άνοιξη πραγματοποιήθηκε μελέτη των ευρημάτων προηγούμενων ανασκαφικών περιόδων, ενώ στα τέλη του καλοκαιριού-αρχές φθινοπώρου πραγματοποιήθηκε ανασκαφή.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Τμήματος Αρχαιότητων Κύπρου, τα ευρήματα χρονολογούνται στην εποχή του Αυτοκράτορα Ανδριανού γύρω στο 126 μ.Χ. Τις ανασκαφές και έρευνες κατά το 2016 διεξήγαγε το Τμήμα Κλασικής Αρχαιολογίας του Ινστιτούτου Αρχαιολογίας, από το Πανεπιστήμιο Jagiellonian Κρακοβίας, κάτω από τη διεύθυνση της Καθηγήτριας Ewdoksia Papuci-Władyka, στο πλαίσιο του προγράμματος Pafos Agora Project. Υπήρξαν δύο περίοδοι. Την άνοιξη πραγματοποιήθηκε μελέτη των ευρημάτων προηγούμενων ανασκαφικών περιόδων, ενώ στα τέλη του καλοκαιριού-αρχές φθινοπώρου πραγματοποιήθηκε ανασκαφή.
Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2018
Σε ποια περιοχή της Ελλάδας έγιναν συγκλονιστικές μάχες
Η ευρύτερη περιοχή της Χαιρώνειας, 15 χλμ βόρεια της Λιβαδειάς, αποτέλεσε ένα θέατρο συγκρούσεων μεταξύ αρκετά σκληρών πολεμιστών. Η Μάχη της Χαιρώνειας, 338 π.Χ: Ο Φίλιππος Β΄ κατατρόπωσε τον στρατό της Αθήνας και της Θήβας
Ο Βασιλιάς της Μακεδονίας, Φίλιππος Β΄, αποδεχόμενος την πρόσκληση του Αμφικτυονικού Συμβουλίου για την προστασία του Μαντείου των Δελφών, επέλεξε να κατέλθει στη Νότια Ελλάδα με ισχυρό στρατό.
Γνώριζε ότι μόνο καλύπτοντας τα νώτα του και ενώνοντας τους Έλληνες θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τους Πέρσες.
Ο Βασιλιάς της Μακεδονίας, Φίλιππος Β΄, αποδεχόμενος την πρόσκληση του Αμφικτυονικού Συμβουλίου για την προστασία του Μαντείου των Δελφών, επέλεξε να κατέλθει στη Νότια Ελλάδα με ισχυρό στρατό.
Γνώριζε ότι μόνο καλύπτοντας τα νώτα του και ενώνοντας τους Έλληνες θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τους Πέρσες.
Τα χερσαία μέσα μεταφοράς στην Αρχαία Ελλάδα
Κατά την αρχαιότητα οι συνηθισμένοι λόγοι μετακίνησης των ανθρώπων ήταν ο πόλεμος, η λατρεία, το εμπόριο και οι πολιτικές αποστολές. Για να μπορέσει κάποιος να μετακινηθεί στη στεριά εκείνη την εποχή είχε να επιλέξει ανάμεσα στην πεζοπορία και στη χρήση υποζυγίου ή άμαξας. Όταν κάποιος επέλεγε να μετακινηθεί ιππεύοντας, τότε συνήθως χρησιμοποιούταν είτε μουλάρι είτε γάιδαρος, καθώς ήταν αρκετά σπάνια η χρήση του αλόγου στις χερσαίες μεταφορές.
Βέβαια, βασικό συγκοινωνιακό μέσο υπήρξε και η άμαξα και μάλιστα υπήρχαν πολυσύχναστοι αμαξήλατοι δρόμοι που διέσχιζαν την Ελλάδα και διευκόλυναν την επικοινωνία των Ελλήνων στην Πελοπόννησο, στη Στερεά Ελλάδα, στη Θεσσαλία, στην Αττική, στη Δυτική Ελλάδα και στη Μακεδονία. Οι δίτροχες ή οι τετράτροχες άμαξες κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της μεταφοράς του εμπορικού φορτίου στη στεριά. Για την μετακίνηση των πεζών και των υποζυγίων χρησιμοποιούνταν οι ατραποί, δηλαδή μονοπάτια, ενώ οι αμαξήλατοι δρόμοι είχαν κατασκευαστεί για να διέρχονται άμαξες.
Βέβαια, βασικό συγκοινωνιακό μέσο υπήρξε και η άμαξα και μάλιστα υπήρχαν πολυσύχναστοι αμαξήλατοι δρόμοι που διέσχιζαν την Ελλάδα και διευκόλυναν την επικοινωνία των Ελλήνων στην Πελοπόννησο, στη Στερεά Ελλάδα, στη Θεσσαλία, στην Αττική, στη Δυτική Ελλάδα και στη Μακεδονία. Οι δίτροχες ή οι τετράτροχες άμαξες κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της μεταφοράς του εμπορικού φορτίου στη στεριά. Για την μετακίνηση των πεζών και των υποζυγίων χρησιμοποιούνταν οι ατραποί, δηλαδή μονοπάτια, ενώ οι αμαξήλατοι δρόμοι είχαν κατασκευαστεί για να διέρχονται άμαξες.
Ο Αστερισμός της Μεγάλης Άρκτου στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία
Αν κοιτάξουμε το βράδυ προς το Βορρά, θα βρούμε εύκολα τον αστερισμό της Μεγάλης Άρκτου. Αποτελείται συνολικά από 138 άστρα. Τη Μεγάλη Άρκτο θα την αναγνωρίσουμε εύκολα από τα 7 λαμπρότερα άστρα της, που αν τα ενώσουμε με νοητές γραμμές σχηματίζουν ένα σχήμα σαν κατσαρόλα. Από τα 7 λαμπρότερα άστρα της, τα 4 σχηματίζουν ένα τετράπλευρο, το σώμα της Άρκτου, και τα υπόλοιπα 3 την ουρά της.
O αστερισμός της Μεγάλης Άρκτου είναι ο σπουδαιότερος αστερισμός τον βόρειου ημισφαιρίού, γνωστός από την αρχαιότητα. Πολλοί λαοί την ονομάζουν Άμαξα, γιατί τα 4 άστρα της αποτελούν το αμάξι και τους τροχούς τον, ενώ τα άλλα τρία το τιμόνι ή τα άλογα. Τη Μεγάλη Άρκτο ο Όμηρος την ονομάζει και Ελίκη, λόγω της συνεχούς περιστροφής της γύρω από το Βορρά, ενώ οι Ρωμαίοι την ονόμαζαν Άροτρο, και τα 7 άστρα που την αποτελούν Επτά Βόες.
O αστερισμός της Μεγάλης Άρκτου είναι ο σπουδαιότερος αστερισμός τον βόρειου ημισφαιρίού, γνωστός από την αρχαιότητα. Πολλοί λαοί την ονομάζουν Άμαξα, γιατί τα 4 άστρα της αποτελούν το αμάξι και τους τροχούς τον, ενώ τα άλλα τρία το τιμόνι ή τα άλογα. Τη Μεγάλη Άρκτο ο Όμηρος την ονομάζει και Ελίκη, λόγω της συνεχούς περιστροφής της γύρω από το Βορρά, ενώ οι Ρωμαίοι την ονόμαζαν Άροτρο, και τα 7 άστρα που την αποτελούν Επτά Βόες.
Το πρώτο εργοστάσιο αρωμάτων ήταν κυπριακό 4,000 χρόνια!
Μπορεί σήμερα η Ιταλία και η Γαλλία να κρατάνε τα ηνία στον κόσμο της αρωματοποιίας, όμως ποιος γνώριζε πως το σκήπτρο της πρωτιάς το κρατάει περήφανα η Κύπρος εδώ και 4,000 χρόνια; Κι όμως, στην περιοχή Μαυροράχη του Πύργου Λεμεσού, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν το αρχαιότερο, συντηρημένο εργοστάσιο αρωμάτων του κόσμου κι έτσι μάθαμε πως τα θεία αρώματα των Ολύμπιων θεών, σύμφωνα με τον Όμηρο, σκόρπιζαν στη λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου ήδη από το 2,000 π.Χ.
Δάφνη, λεβάντα, κανέλα, δενδρολίβανο, πεύκο και ελαιόλαδο αποτελούσαν τα κύρια συστατικά δημιουργίας αρωμάτων των Ετεοκύπριων προγόνων μας, οι οποίοι δημιουργούσαν τα ακριβά και ιδιαίτερα αρώματα και τοποθετώντας τα σε φιαλίδια τα πουλούσαν παντού με νούμερο ένα πελάτες, τη Μινωική Κρήτη.
Δάφνη, λεβάντα, κανέλα, δενδρολίβανο, πεύκο και ελαιόλαδο αποτελούσαν τα κύρια συστατικά δημιουργίας αρωμάτων των Ετεοκύπριων προγόνων μας, οι οποίοι δημιουργούσαν τα ακριβά και ιδιαίτερα αρώματα και τοποθετώντας τα σε φιαλίδια τα πουλούσαν παντού με νούμερο ένα πελάτες, τη Μινωική Κρήτη.
Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2018
Επίθεση αγνώστων με βαριοπούλες στην Πνύκα. «Αποσύρονται» οι αρχαιοφύλακες
Με προβλήματα υγείας ο αρχαιοφύλακας που απειλήθηκε, βρίσκεται σε κατάσταση σοκ όπως λέει στο TheTOC ο πρόεδρος των αρχαιοφυλάκων, Ιωάννης Μαυρικόπουλος.
Παρ' ολίγον «να μείνει στον τόπο», όπως χαρακτηριστικά λέει ο πρόεδρος της ΠΕΥΦΑ στο TheTOC, ο 65χρονος αρχαιοφύλακας του ιστορικού χώρου της Πνύκας όταν ξαφνικά είδε μπροστά του το βράδυ της Τετάρτης 28 Νοεμβρίου δύο άτομα που είχαν καλυμμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους και κρατούσαν βαριοπούλες να τον απειλούν, με αποτέλεσμα να καταφύγει στο φυλάκιο για να προστατευθεί. Οι δυο δράστες έσπευσαν να εξαφανιστούν αφού τελικά έσπασαν το τζάμι του φυλακίου με βαριοπούλα αφήνοντας τον αρχαιοφύλακα σε κατάσταση σοκ.
Παρ' ολίγον «να μείνει στον τόπο», όπως χαρακτηριστικά λέει ο πρόεδρος της ΠΕΥΦΑ στο TheTOC, ο 65χρονος αρχαιοφύλακας του ιστορικού χώρου της Πνύκας όταν ξαφνικά είδε μπροστά του το βράδυ της Τετάρτης 28 Νοεμβρίου δύο άτομα που είχαν καλυμμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους και κρατούσαν βαριοπούλες να τον απειλούν, με αποτέλεσμα να καταφύγει στο φυλάκιο για να προστατευθεί. Οι δυο δράστες έσπευσαν να εξαφανιστούν αφού τελικά έσπασαν το τζάμι του φυλακίου με βαριοπούλα αφήνοντας τον αρχαιοφύλακα σε κατάσταση σοκ.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)